Larmrapporterna har avlöst varandra om äldre laddhybrider. Nu har tyska ADAC analyserat batteritester från 28 500 laddhybrider. De gjorde flera överraskande upptäckter. Några bilmärken skiljer ut sig.
– En batterikontroll rekommenderas vid köp av en begagnad laddhybrid, uppger ADAC.
Flera verkstäder som är specialiserade på laddhybrider har varnat för att batterierna slits hårt när bilarna körs på enbart el. En laddhybrid har mindre batteri än en elbil och slitaget blir större om bilen körs mycket på el, då batteriet ofta laddas och laddas ur. Nu har tyska ADAC analyserat 28 500 batteritester från Aviloo och kommer med rön om hur laddhybrider åldras.
För en laddhybrid som bara har några mils räckvidd på el kan bortfallet när batteriet åldras vara en stor nackdel. Ett batteri kan i många fall gå på över 100 000 kronor. Stora tyska bilistorganisationen ADAC råder nu alla som ska köpa en laddhybrid att genomföra ett batteritest. Men många bilar klarar sig bättre bra och kan hålla hela bilens livslängd. Men det finns undantag.

Skillnaden mellan olika exemplar av samma bilmodell kan vara dramatisk.
– Så, borde vi hålla oss undan äldre laddhybrider? Inte alls. Studiens resultat ger avsevärd trygghet. Batteriernas åldrande ligger i de flesta fordon inom ett acceptabelt och förväntat intervall, uppger ADAC.
Så försämrades batteriet i BMW:s laddhybrider
Mercedes skiljer ut sig och visade sig ha de mest hållbara batterierna. Även Volvo och Volkswagen-gruppens modeller klarar sig bra och har färre bilar med stor försämring av batteriet, även vid längre körsträckor. Sämre gick det däremot för Mitsubishi, Ford och BMW. Mitsubishi och Ford visade anmärkningsvärt hög batteriförsämring redan vid låga körsträckor. BMW:s bilar påverkades mycket när de kördes frekvent på enbart el.

ADAC:s grafer visar att enskilda bilar kan falla ner mot 70 procents batterikapacitet redan efter 6000-7000 mil. Mitsubishi skiljde ut sig och hade stor försämring av många bilar redan efter korta körsträckor. Även hos ett fåtal bilar hos Ford var kapaciteten i batteriet under 80 procent redan efter några tusen mil.
Körsträckan på bilen behöver inte spela någon roll, det som är avgörande är hur mycket bilen har körts på el. En bil som har hög andel elektrisk körning kommer av naturliga skäl att ha ett mer slitet batteri. Laddhybrider har ofta kort räckvidd och därför laddar många batteriet fullt. Men detta avråder ADAC ifrån. Det är bättre att bara ladda till 80 procent. Inte heller ska bilägare köra batteriet helt tomt.
Så mycket kapacitet bör batteriet ha
De tyska experterna råder alla som ska köpa en laddhybrid att göra ett batteritest. Idag är det bara ett fåtal svenska bilhandlare som erbjuder detta. Enligt ADAC:s experter bör laddhybrider ligga inom dessa värden av batterihälsa:
- vid 50 000 km: minst 92 %
- vid 100 000 km: minst 88 %
- vid 150 000 km: minst 84 %
- vid 200 000 km: minst 80 %
Källa: ADAC
Tips för köpare av begagnade laddhybrider
- Batteriets hälsotillstånd hos fordon av samma ålder kan variera avsevärt. För att vara på den säkra sidan bör du utföra en batterikontroll för att fastställa batteriets aktuella hälsotillstånd (SoH) innan du köper ett fordon.
- Som alltid, när du köper en begagnad bil bör du vara uppmärksam på en komplett servicehistorik och att underhålla den i tid så att garantin fortfarande gäller vid en nödsituation, även år senare.
- Den som är intresserad av en begagnad laddhybrid och planerar att använda den främst i eldrift bör överväga om det är mer vettigt att köpa en ren elbil.
Källa: ADAC
Tips till ägare av laddhybrider
- Undvik att ständigt ladda batteriet till 100 % eller att låta det laddas ur helt.
- Ett laddningsområde mellan 20 % och 80 % anses vara särskilt skonsamt för batteriet. Den övre laddningsgränsen kan också justeras på vissa laddhybrider.
- Att köra fösiktigt och i jämn takt ökar den elektriska räckvidden och skyddar batteriet.
- Frekvent hård acceleration eller inbromsning belastar batteriet och ökar förbrukningen.
Källa: ADAC
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















