TEST: VW Golf 1.0 Mildhybrid – CarUp pressar snål-Golfen på autobahn

WOLFSBURG. Nu släpper Volkswagen en ny instegsmodell av Golf 8 med mildhybrid och DSG-automat.  Räcker verkligen 110 hk i en modern bil?
CarUp testar nykomlingen med enliters trecylindrig motor på frifarts-autobahn för att ta reda på svaret. 

Nya Volkswagen Golf börjar nu nå toppen av försäljningsligorna både i Sverige och övriga Europa. Men kampen med Renault Clio om att bli Europas mest sålda bilmodell blir tuff. Vi i Sverige älskar ju större bilar och här är Volvo V60 en orubblig etta på säljtoppen. 

Volkswagen rullar nu ut en ny instegsmodell av Golf 8 med mildhybrid och DSG-låda. På papperet kan det låta lite klent med en trecylindrig enliters motor på 110 hk. Efter att ha testat Golfs motorstarka laddhybrider tar vi plats bakom ratten på inroparen. 

Interiört sett skiljer det inte alltför mycket jämfört med en laddhybrid som är 150 000 kr dyrare, men motorljudet skiljer förstås ut bilen från de dyrare laddbara Golfarna. 

Mildhybriden innebär att motorn har en liten 48 volts hjälpmotor som även fungerar som startmotor och som laddar upp ett litet batteri. Elmotorn ger hjälp till förbränningsmotorn bland annat i starten för att sänka förbrukningen. Förbrukningen sjunker med någon centiliter jämfört med den manuella versionen och stannar på 0,52 l/mil enligt WLTP.

Vi ger oss ut i den täta trafiken i eftermiddagsrusningen i Wolfsburg och testar vad mildhybriden går för. I stadstrafiken går bilen väldigt mjukt och smidigt. För den som ofta kör i bilköer och tät trafik är det ett lyft jämfört med en manuell Golf, som förvisso bjuder på en hel del körglädje på landsvägen. 

DSG-lådan är en av marknadens bästa och växlar ryckfritt och mjukt. 

Ganska snart är vi uppe på Autobahn och framför oss har vi en annan Golf testbil, en motorstark laddhybrid med 204 hk. Trafiken lättar lite när det blir fart, men den lilla trepipen har inga problem att hänga med i tempot i ytterfilen i hastigheter närmare 200 km/h. Faktum är att trafiken aldrig glesnar så pass att den motorstarka bilen kan köra ifrån lillebror. Till och med på autobahn räcker alltså 110 hk till över förväntan. Det är få situationer där du i dag på allvar kan utnyttja en högre effekt. Visst går omkörningar fortare med en 150-hästars 1,5 TSI, men de allra flesta bilister klarar sig lika bra med en 1.0 eTSI. Kör du inte långkörning så ofta är mildhybriden ett ekonomiskt fördelaktigt val, särskilt med nya höga bilskatter i antågande. För den ekonomiskt sinnade eller som andrabil är mildhybriden klockren. 

Den helt digitala förarmiljön fungerar ganska bra. Ett litet irritationsmoment är den beröringskänsliga listen framför touchskärmen. Det är lätt att komma listen när du ska använda touchskärmen. 

Växelväljaren till DSG-automaten är ersatt av en liten pinne mellan stolarna. Den lilla pinnen fungerar bra. 

Golfen blir lite mer bullrig vid motorvägskörning och bilen är inte bland de tystare på marknaden. Det är inga problem att leva med på långresor, men vi rekommenderar trevlig musik på stereon som akompanjemang.  

Hjälpsystemen i bilen fungerar bra på autobahn. Golf har flera avancerade hjälpsystem som standard, bland annat filhållningsassistent och adaptiv farthållare. 

Så länge vi håller i ratten och är närvarande kör bilen nästan själv, även om ingreppet när bilen ska styra blir aningen brutalt ibland. När vi låter farten stiga och kör själva känns nya Golf stabil och trygg.

Utrymmena i bilen räcker till för en tvåbarnsfamilj, och bagageutrymmet kan härbärgera matkassarna från storhandlingen. 

Prisnivån har tagit ett litet steg uppåt jämfört med den tidigare modellen av Golf. Men bilen har också en hel del mer utrustning än den gamla modellen, och känns som en mer vuxen bil. 

Visst är det trevligt med mildhybrid, men den verkliga miljönyttan och sänkningen av förbrukning är begränsad, så merkostnaden på över 20 000 kr för att kunna åtnjuta automatisk DSG-låda som förhöjer upplevelsen är en smula hög. Priset i Sverige börjar från 262 400 kr.

Fakta Golf 1.0 eTSI mildhybrid

eTSI med 110 hk. 1,0 TSI är 3-cylidrig och har en cylindervolym på 999 cc.
Den utvecklar 110 hk och har ett maximalt vridmoment på 200 Nm som
finns tillgängligt från 2 000 till 3 000 varv/min. Turboladdare med variabel
turbingeometri (VTG). 7-stegs DSG-låda.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester