Volvos minsta SUV gör försäljningssuccé.
Numera finns modellen endast med bensinmotorer och laddhybriddrivlinor – CarUp har testat de flesta motorerna.
Men vilken XC40 ska du välja? Vårt test hjälper dig.
På bara drygt två år har Volvos minsta SUV blivit märkets mest sålda modell och har under hösten passerat XC60 som Volvos mest sålda modell globalt.
Volvo XC40 utsågs till Årets Bil 2018 och har en djärvare design än vad vi är vana vid från Volvo, men köparna verkar älska designgreppen. Enligt Volvos egna designers är det bilens snygga stance, hur den står på hjulen, som är hemligheten bakom att XC40 är så snygg.
Men det är inte bara design, köregenskaperna och komforten hos XC40 är nästan lika bra som hos de större Volvo-suvarna. XC40 bygger på Volvos CMA-chassi som även används av Polestar och Lynk & Co, och även om det är en enklare konstruktion är både körglädje och komfort nästan i paritet med det större SPA-chassit som bland annat XC60 bygger på. Den mindre XC40 känns som nästan som en stor och komfortabel Volvo och succén hittills är välförtjänt. Nyligen visades även XC40 upp i en helt elektrisk version till den väl tilltagna prislappen 699 000 kr.
De nyare Volvobilarna har en högre upplevd kvalitetskänsla än de äldre modellerna på Ford-plattformar. I ägarundersökningar visar det sig dock att bilarna ofta går sönder.
Volvo XC40 har dock fått högre poäng för tillförlitlighet än de andra Volvomodellerna, och orsakat mindre problem.
De olika modeller av XC40 vi har testat har känts gedigna och väl ihopskruvade. Bilen går skrammelfritt även på dåliga vägar. Men precis som många andra nya bilar har XC40 ofta breda lågprofildäck som orsaker en hel del däckbuller och gör bilen onödigt stötig. Det är därför att föredra de enklare modellerna som har större däck och inte så breda hjul.
Numera finns inte XC40 att köpa med dieselmotor. Det är flera olika bensindrivlinor som gäller eller laddhybrider. CarUp försöker guida dig i djungeln av motorer.
Instegsmodellen heter T2 och har en trecylindrig turbomotor på 129 hk. Det låter kanske inte så mycket till en stor SUV, men motorn räcker till bra för din vardagskörning. Den som vill ha mer effekt får gå upp till T3, men det är samma trecylindriga motor, som har 156 hk, i stort sett är det bara programvaran som skiljer. Och ingen Volvobil går numera fortare än 180 km/h, då toppfarten är strypt. När det gäller vridmoment skiljer det endast 20Nm.
Vill du gå upp ytterligare i effekt är det mildhybriderna B4 och B5 som gäller, då handlar det om fyrcylindriga bensinturbomotorer på 190 hk respektive 250 hk. Motorerna har en liten 48 volts hjälpmotor som sparar in någon procent bränsle. Om du inte ofta drar släpvagn eller vill ha en snabb acceleration duger T2 gott, det är en prisvärd bil som börjar under 300 000 kr.
Om du avser att ha din XC40 som förmånsbil är sannolikt laddhybriderna det bästa valet. XC40 T5 Twin Engine kostar ungefär 2000 kr i månaden i skatt som tjänstebil. Faktiskt blir skatten för den helt elektriska XC40 inte dyrare, trots att inköpspriset är nästan 200 000 kr högre. Men för din arbetsgivare torde elbilen bli mycket dyrare.
Äger du bilen privat blir däremot elbilens och laddhybridens högre inköpspris svårare att räkna hem på grund av ganska orättvisa skatteregler. Det kostar från 6000 kr i månaden att privatleasa den billigaste XC40-laddhybriden, sedan tillkommer försäkring. Mer än fyra gånger dyrare än skatten för den som har tjänstebil.
Laddhybriden finns i två olika versioner. XC40 T4 Laddhybrid med 211 hästkrafter och T5 Twin Engine som nyligen fått priset höjt från 459 900 kronor till 516 000 kronor genom att den nu bara går att köpa med dyrare utrustningspaket. De allra flesta klarar sig bra med T4 laddhybrid som kostar från 459 900 kr. Räckvidden är dock bara knappt fyra mil i verklig körning, så den som är ute efter lång räckvidd kan hitta andra alternativ som ger mer för pengarna. Men Volvo brukar ha en svårslagen totalekonomi i Sverige.
För privatpersoner är T2 med ett instegspris på under 300 000 kr ett bra val, ingen annan Volvomodell ger i dag mer bil för pengarna och trots en skattehöjning nästa år blir totalekonomin svårslagen. Som modell är Volvo XC40 väldigt lyckad, både när det gäller köregenskaper, komfort och design.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter