Mercedes EQS SUV är rena komfortdrömmen och en elbil för den som inte behöver tänka på budgeten. Vi har testat Mercedes tunga super-SUV som mer eller mindre är världens bästa elbil. Den är superstabil på vägen imponerar på många sätt. Men varför skippade Mercedes volymratten och rattvärmeknappen?
Mercedes lyxiga elbilssortiment har vuxit med ytterligare en modell. Nya EQS SUV är den första stora elektriska lyxsuven från tillverkaren i Stuttgart. En elektrisk motsvarighet till mäktiga GLS. Det handlar om en riktigt maffig elbil som är 512 centimeter lång och väger in på sina modiga 2987 kg, vilket gör den till en av världens tyngsta elbil.
Precis som Volvo EX90, som fortfarande inte kommit, är Mercedes EQS SUV sjusitsig och har luftfjädring. Det är en komfortdröm där ingen lyx saknas för den som inte behöver tänka på triviala saker som milkostnader och andrahandsvärden. EQS SUV kommer i två olika versioner; EQS 450 4Matic med en räckvidd på xxx och värstingen EQS 580 4Matic med en räckvidd som jag har testat. Bilen delar i mångt och mycket teknik med sedanen EQS, men är större och mäktigare. Vissa har gnällt på designen av den strömlinjeformade EQS, för dem är SUV:en svaret ett betydligt mer imposant alternativ.
Design
Mercedes har fått en del kritik för designen av sina elbilar, framförallt för den strömlinjeformade EQS som många tycker ser ut lite som en tvål. EQS SUV är betydligt mer harmonisk i sina former och ser mer ut som en klassisk Mercedes SUV, även om grillen inte faller alla på läppen. Men en mäktig och imponerande bil är det.
Designen av insidan är väldigt modern för att inte säga futuristisk. Den enorma hyperscreenen dominerar bilen. Känslan är slösaktigt lyxig på ett extravagant sätt och inget för den som hänfaller mer åt minimalistisk lyx. Här slösas det på läder och trä. För mig hade upplevelsen kunnat vara mer sofistikerad, men många uppskattar den rättframma lyxen.
Interiör och förarmiljö
Massagestolarna i Mercedes EQS SUV är fantastiska och motiverar bara dem nästan prislappen på 1,8 miljoner kronor med extra utrustning. Ett tiotal olika program är verkligen en extra krydda till interiören. Annars har Mercedes gått väldigt hårt fram när det gäller att ransonera knappar och reglage. Att en bil för nästan två miljoner saknar en riktig volymratt är feltänkt, touchknapparna är ett svårt sätt att reglera volymen, en av bilens mest använda funktioner. Tre olika skärmar sitter inbakade i den enorma glasskivan kallad hyperscreen, det är mer än vad som egentligen behövs. Vintertid är rattvärmen en av de mest använda finesserna, men det finns ingen egen knapp för att slå på värmen. Istället styr bilen värmen automatiskt, men ofta slutar det med för varma eller kalla händer. Men det går att lura automatiken med röststyrningen. Det hade varit bättre att satsa mer på fysiska ergonomiskt riktiga reglage istället för att göra världens största skärm.
Förarmiljön ger många signaler att ta in för den ovane. Du matas med budskap från heads-up-displayen, instrumentklustret, hyperscreen, backspeglarna som varnar för trafik och plingljud. Redan på 1990-talet kom Saab med Black Panel där allt om de viktigaste budskapen gick att släcka ner. För mig som är ovan blir det för mycket att ta in, och det är faktist svårt att koncentrera sig på vägen med så många budskap som i EQS SUV. En mer minimalistisk approach hade varit säkrare.
Utrymmen
Mercedes EQS SUV är marknadens största elektriska SUV som du kan köpa just nu. Utrymmena går verkligen inte att klaga på, i varje fall inte i fram- och baksäte. Det är underbart stort svängrum och luftigt i alla ledder. Baksätet känns till och med skönare än i sedanversionen av EQS. Tredje raden är alltid svår att få till, men Mercedes har lyckats bra, och två personer som inte är alltför långa sitter bra. Bagaget är enormt stort så länge tredje raden är nerfälld, men med de stolarna uppe blir det betydligt mindre, och bagaget på långresan får svårt att följa med.
Teknik & Infotainmentsystem
Mercedes EQS SUV har en hel del teknik som underlättar för förare och passagerare. Bakhjulssstyrningen gör att den enorma bilen är smidig som få i stadstrafik och manövrering vid trånga utrymmen. Förarassistanssystemen är också i toppklass och förberedd för självkörning i nivå 4, där du ska kunna släppa ratten.
Den elektriska plattformen är kanske inte helt i spjutspetsklass. Mercedes erbjuder laddning med 400 volt och en hastighet vid snabbladdning på 200 kW, det känns i underkant på en så här lyxig och stor bil. Infotainmentsystemet är späckat med extra allt och MBUX har behagliga och lättskötta menyer. Vissa saker är dock lite svårjobbad, att byta radiokanal kräver att du tar uppmärksamheten från trafiken. Och Mercedes hade gärna fått behålla fler reglage utanför systemet, det är trots allt ganska osäkert att under körning försöka aktivera olika funktioner. Men som helhet fungerar det bra, även om den gigantiska skärmen mest handlar om effektsökeri.
Köregenskaper
Luftfjädringen och den höga vikten gör att det känns som att köra en flygande matta. Även styrningen anknyter till samma svävande känsla. Bilen är i första hand en komfortkryssare och inte någon distinkt körmaskin. Att den väger över 2800 kg är svårt att maskera. Men den är otroligt riktningsstabil och motorvägskryssare av rang. EQS SUV är väldigt lättkörd, även om storleken är lite besvärande på trånga småvägar.
Komfort
Naturligtvis är detta bilens paradgren, vi talar ändå om en S-klassbil från Mercedes. Ljudnivån är viskande och luftfjädringen maskerar bort de flesta ojämnheterna i vägbanan. Du sitter fantastiskt i skinnsätena som dessutom erbjuder massage som du kan slå på så fort rygg eller ben blir minsta trötta. Det är svårt att önska något mer när det kommer till komfort.
Fartresurser
Massor med elektriska hästkrafter, men bilen väger också mycket. Att sätta fart på en 2,8-tonskoloss är en speciell känsla. 0-100 km/h på 4,6 sekunder räcker för alla behov. Toppfarten på 210 km/h kan dock kännas lite klen om du har för avsikt att bruka den i hemlandet Tyskland.
Räckvidd
Jag testar bilen i den värsta köldknäppen i januari, och ja det känns lite snopet att en elbil för 1,8 miljoner inte kommer längre än drygt 30 mil när det är svinkylan. Men på sommaren är det en helt annan femma, då ska EQS SUV ta sig upp till 615 km på en laddning innan batteriet är helt tömt. Men helt klart tar den höga vikten och bilens höjd ut sin tribut när det kommer till räckvidd. Någon särskilt miljövänlig historia är det inte, men förstås bättre än en bensindriven GLS.
Ekonomi
Nej, vi hoppar över den här ronden, EQS SUV är inget för oss som behöver tänka på ekonomi. Vi får nöja oss med att drömma.
Helhet
En oerhört imponerande elbil för den som inte behöver bekymra sig om kostnaden. Komforten är i absolut toppklass och bilen är extremt lyxig och imposant, inget för dig som är ute efter diskret och sofistikerad lyx. Att de främsta invändningarna mot bilen är att förarmiljön bombarderar dig med intryck, avsaknad av riktig volymratt och att rattvärmen inte går att ställa själv säger något om hur förfinad och eminent en EQS SUV är. Bilen lär bli ett ekonomiskt slukhål att äga, men målgruppen letar inte röda prislappar på Lidl och är vana vid det.
Fakta Mercedes EQS Suv 580 4Matic
Pris: Från 1 833 000 kr, testbilen: 2 059 150 kr.
Motor: Dubbla elmotorer, 544 hästkrafter, 858 Nm.
Acceleration 0-100 km/h: 4,6 sekunder
Topphastighet: 210 km/h
Batterikapacitet (netto): 108 kWh
Snabbladdningskapacitet: 200 kW
Räckvidd på el: 594 km
Bagageutrymme: 645-800 liter, 195 liter (tre sätesrader), 2 020 liter med fällda säten.
Längd: 5 125 mm
Bredd: 1 959 mm
Höjd: 1 718 mm
Tjänstevikt: 2 987 kg (testad modell)
Max släpvagnsvikt: 1 800 kg
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter