Test: Rekord & fiasko – så lång tid tog laddning av 28 elbilar

Många stirrar sig blinda på räckvidden på en elbil. Men nästan lika viktigt är hur lång tid det tar att ladda. Det blev både rekord och fiaskon i världens största snabbladdningstest med 28 bilar. Det kan göra stor skillnad på resan med 19 eller 51 minuters väntetid på snabbladdning. 

Räckviddsångesten grasserar fortfarande hårt och många väljer elbil efter räckvidden. Men färre tittar på hur snabbt bilen kan ladda vid snabbladdningsstolpen. I praktiken kan det det göra stor skillnad om du behöver vänta 19 eller 51 minuter.

Norska NAF har testat hur snabbt 28 nya elbilar kan laddas från 10 procent batteri till 80 procent. Det är en vanlig snabbladdning när du åker på långresa, för mer än 80 procent är sällan vettigt att ladda, för då sjunker laddningshastigheten snabbt. 
LÄS MER: Stort räckviddstest – så långt kommer 32 elbilar på sommaren

Xpeng G9 slog Porsches rekord och hade den högsta laddhastigheten som uppmätts.

Testet avslöjar att bilar med samma laddningshastighet på papperet kan ta olika lång tid att ladda i praktiken. Testet genomfördes i optimal väderlek med 25 grader och där bilarna hade varma batterier. Den som laddar på vintern får räkna med betydligt längre laddningstider, även om batteriet har förvärmts. 

I årets test tog den snabbaste bilen Hyundai Ioniq 6 19 minuter att ladda upp till 80 procent, den långsammaste bilen Hongqi E-HS9 LR behövde 51 minuter för att ladda batteriet till 80 procent. JAC e-JS4 behövde 50 minuter och hade testets sämsta laddningshastighet, trots att den har ett litet batteri.

Den allra snabbaste laddningshastigheten hade Xpeng G9 med 319 kW, den slog Porsches tidigare rekord på 270 kW. Men minst lika viktigt som maxhastigheten är laddkurvan, för efter ett tag sjunker hastigheten, hos NAF finns detaljerade laddkurvor över de testade bilarna.

Så snabbt snabbladdar 28 olika elbilar

ElbilLaddtidMax hastighetBatteri
Hyundai Ioniq 619 min237 kW77,4 kWh
Xpeng G920 min316 kW98 kWh
MG426 min137 kW50,8 kWh
Tesla Model Y RWD26 min170 kW55 kWh
XPeng P7 LR26 min189 kW86,2 kWh
BMW iX128 min127 kW64,7 kWh
Tesla Model S Long Range 202328 min250 kW95 kWh
Volkswagen ID.Buzz28 min183 kW77 kWh
Tesla Model X Plaid29 min251 kW95 kWh
Mercedes EQB 250 2WD30 min103 kW69,7 kWh
Mercedes EQE 350 4MATIC30 min173 kW90,6 kWh
Polestar 2 (ny)30 min205 kW78 kWh
Audi Q8 Sportback e-tron30 min171 kW114 kWh
Jeep Avenger30 min105 kW54 kWh
Toyota BZ4X 2WD31 min148 kW64 kWh
Toyota BZ4X AWD31 min148 kW64 kWh
BMW i731 min199 kW105,7 kWh
Subaru Solterrra32 min148 kW64 kWh
Nissan Ariya 2WD32 min115 kW87 kWh
MG536 min85 kW61,1 kWh
MG Marvel R 2WD39 min88 kW70 kWh
NIO ET739 min128 kW100 kWh
NIO ET539 min130 kW100 kWh
BYD ATTO 341 min90 kW60,5 kWh
NIO EL742 min122 kW100 kWh
Voyah Free47 min94 kW88 kWh
JAC e-jS449 min73 kW65,7 kWh
Hongqi E-HS9 Long Range51 min109 kW120 kWh
Källa: NAF

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester