Många stirrar sig blinda på räckvidden på en elbil. Men nästan lika viktigt är hur lång tid det tar att ladda. Det blev både rekord och fiaskon i världens största snabbladdningstest med 28 bilar. Det kan göra stor skillnad på resan med 19 eller 51 minuters väntetid på snabbladdning.
Räckviddsångesten grasserar fortfarande hårt och många väljer elbil efter räckvidden. Men färre tittar på hur snabbt bilen kan ladda vid snabbladdningsstolpen. I praktiken kan det det göra stor skillnad om du behöver vänta 19 eller 51 minuter.
Norska NAF har testat hur snabbt 28 nya elbilar kan laddas från 10 procent batteri till 80 procent. Det är en vanlig snabbladdning när du åker på långresa, för mer än 80 procent är sällan vettigt att ladda, för då sjunker laddningshastigheten snabbt.
LÄS MER: Stort räckviddstest – så långt kommer 32 elbilar på sommaren
Testet avslöjar att bilar med samma laddningshastighet på papperet kan ta olika lång tid att ladda i praktiken. Testet genomfördes i optimal väderlek med 25 grader och där bilarna hade varma batterier. Den som laddar på vintern får räkna med betydligt längre laddningstider, även om batteriet har förvärmts.
I årets test tog den snabbaste bilen Hyundai Ioniq 6 19 minuter att ladda upp till 80 procent, den långsammaste bilen Hongqi E-HS9 LR behövde 51 minuter för att ladda batteriet till 80 procent. JAC e-JS4 behövde 50 minuter och hade testets sämsta laddningshastighet, trots att den har ett litet batteri.
Den allra snabbaste laddningshastigheten hade Xpeng G9 med 319 kW, den slog Porsches tidigare rekord på 270 kW. Men minst lika viktigt som maxhastigheten är laddkurvan, för efter ett tag sjunker hastigheten, hos NAF finns detaljerade laddkurvor över de testade bilarna.
Så snabbt snabbladdar 28 olika elbilar
Elbil | Laddtid | Max hastighet | Batteri |
Hyundai Ioniq 6 | 19 min | 237 kW | 77,4 kWh |
Xpeng G9 | 20 min | 316 kW | 98 kWh |
MG4 | 26 min | 137 kW | 50,8 kWh |
Tesla Model Y RWD | 26 min | 170 kW | 55 kWh |
XPeng P7 LR | 26 min | 189 kW | 86,2 kWh |
BMW iX1 | 28 min | 127 kW | 64,7 kWh |
Tesla Model S Long Range 2023 | 28 min | 250 kW | 95 kWh |
Volkswagen ID.Buzz | 28 min | 183 kW | 77 kWh |
Tesla Model X Plaid | 29 min | 251 kW | 95 kWh |
Mercedes EQB 250 2WD | 30 min | 103 kW | 69,7 kWh |
Mercedes EQE 350 4MATIC | 30 min | 173 kW | 90,6 kWh |
Polestar 2 (ny) | 30 min | 205 kW | 78 kWh |
Audi Q8 Sportback e-tron | 30 min | 171 kW | 114 kWh |
Jeep Avenger | 30 min | 105 kW | 54 kWh |
Toyota BZ4X 2WD | 31 min | 148 kW | 64 kWh |
Toyota BZ4X AWD | 31 min | 148 kW | 64 kWh |
BMW i7 | 31 min | 199 kW | 105,7 kWh |
Subaru Solterrra | 32 min | 148 kW | 64 kWh |
Nissan Ariya 2WD | 32 min | 115 kW | 87 kWh |
MG5 | 36 min | 85 kW | 61,1 kWh |
MG Marvel R 2WD | 39 min | 88 kW | 70 kWh |
NIO ET7 | 39 min | 128 kW | 100 kWh |
NIO ET5 | 39 min | 130 kW | 100 kWh |
BYD ATTO 3 | 41 min | 90 kW | 60,5 kWh |
NIO EL7 | 42 min | 122 kW | 100 kWh |
Voyah Free | 47 min | 94 kW | 88 kWh |
JAC e-jS4 | 49 min | 73 kW | 65,7 kWh |
Hongqi E-HS9 Long Range | 51 min | 109 kW | 120 kWh |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter