Test: Så bra är Skoda Enyaq med nya motorer

Efter mindre än tre år på marknaden är det dags för en rejäl uppdatering av Volkswagen-koncernens elektriska SUV:ar – åtminstone under skalet. Dessutom har prislappen blivit lägre. Först ut är Skoda Enyaq. Jag har testat nya Skoda Enyaq med starkare elmotorer och ett antal tekniska förbättringar. 

Det här blir tredje gången jag testkör Skoda Enyaq och det är ett trevligt återseende. Den tjeckiska elbilen har varit ute på marknaden i tre år och blivit en vanlig syn på svenska vägar. Under 2023 tappade bilen rejält med försäljning samtidigt som ärkerivalen Tesla Model Y gått fram som en stormvind till försäljningstoppens förstaplats. 

Hög tid för en uppryckning av Skoda med andra ord. Skoda Enyaq anno 2024 ser inte så ny ut på utsidan, men under skalet har det hänt en hel del grejer. Den största ändringen är att bilen fått nya modernare elmotorer. På samma gång är de snålare, starkare och kan tillverkas med mindre åtgång av sällsynta jordartsmetaller. I verkligheten betyder det att toppmodellen som jag testar nu har 340 hästkrafter istället för 299. Samma ändringar kommer till Volkswagen ID.4 och Audi Q4, men Skoda tillverkas i tjeckiska Mladá Boleslav istället för tyska Zwickau. 

Skoda Enyaq är ganska konservativt designad och skulle lätt kunna tas för en bil med förbränningsmotor, vilket känns ganska befriande. Även interiören går i känd Skoda-stil, utan alltför mycket elektriskt effektsökeri. Skodas linje utan effektsökeri har visat sig vara vinnande, för nu går många biltillverkare tillbaka till mer konservativa utseenden. När elbilar blivit mainstream behöver de inte konstras till med olika effektsökerier.  

Men den stora frågan är förstås hur Enyaq står sig i konkurrensen efter tre år. Jag tog ut den under ett vintrigt test och bilen gjorde mig inte besviken. Bilen står sig bra fortfarande för de som vill ha en trygg och stabil elbil – men den är utan sensationer och överraskningar. Kanske inte lika rolig som en Tesla, men som vinterbil är den enklare att leva med. 

Design

Skoda har valt en mer återhållsam design på sin elbil Enyaq, och bilen skriker inte elbil på långt håll. De ser ut som en mix mellan en kombi och en SUV. Kanske känns designen en smula alldaglig så här efter tre år. Den förnyade Enyaq kommer utan exteriöra ändringar. Men det är ganska skönt att bilen inte skriker futuristisk elbil. Alla elbilar har inte åldrats med behag, men Skoda Enyaq står sig bra efter tre år på marknaden.

Interiör och förarmiljö

Skoda Enyaq känns fortfarande genomarbetad och ombonad invändigt. Bilen är aningen mer lyxig och ombonad än Volkswagens version ID.4, nästan på samma nivå som Audi Q4 e-tron. Material i dörrar, instrumentbräda och konsoler är av god kvalitet. Skoda har behållit en rad med vanliga knappar för de vanligaste funktionerna. Skoda har inte snålat bort knapparna till de bakre fönsterhissarna som Volkswagen gjort. 

Infotainmentskärmen har växt i den senaste versionen, vilket tyvärr har gjort att den är svårare att hantera den från förarplats eftersom den sitter helt vågrätt mot körriktningen. Testbilen har både ett instrumentkluster framför föraren och en heads-up-display, så det finns ingen risk att missa vilken hastighet bilen kör i.

Utrymmen

Skoda Enyaq har rejäla innerutrymmen trots att det är en mellanklass-SUV. Baksätet har bra benutrymme med ett slätt golv och det går att åka fem personer i bilen även på mindre resor. Bagagevolymen är närmare 600 liter oavsett om du väljer vanliga Enyaq eller Enyaq Coupé. Den passar bra för en barnfamilj som ofta har mycket bagage. En liten nackdel är att den saknar frunk, utrymmet under framhuven som är bra för laddkablar och annat småjox som du inte vill ha i bagaget där bak. 

Teknik & Infotainment

Skärmen har vuxit en aning och blivit ganska stor på den senaste Enyaq. Det har dock inte inneburit att funktionerna är så myhcket lättare att hitta. Menysystemet är inte det mest logiska på marknaden trots att UX-teamet hos Skoda kommit med en rejäl uppdatering. Vissa funktioner kräver många knapptryck. Volkswagens uppdaterade infotainmentsystem är numera bättre än Skodas. Skärmen är också lite svår att manövrera under körning då den inte är vinklad mot föraren. 

Tidigare saknade Skoda Enyaq möjlighet att förvärma batteriet inför snabbladdning, en finess som funnits på Tesla sedan urminnes tider. Nu har den tekniken äntligen kommit till Skoda, vilket kan förkorta laddstoppen avsevärt under den kalla årstiden, då laddning direkt kan ske med högre hastighet i ett varmt batteri. 

Bilarna som byggs på Volkswagens MEB-plattform är inga teknikmonster i bilbranschens absoluta framkant, men har visat sig vara trygga och pålitliga. Numera är de också beprövade och barnsjukdomarna i mjukvaran är borta.

Köregenskaper

Enyaq är trygg och stabil på vägen, särskilt i den fyrhjulsdrivna versionen som jag testar. Köregenskaperna är neutrala och bilen är väldigt lättkörd. Den fungerar bra både på motorväg och kurviga småvägar utan att vara särskilt sportig. Styrkänslan är ganska avslappnad på gränsen till lite diffus, men det gör att du inte behöver sitta och passa bilen på långkörning. Styrassistenten fungerar bra och är avkopplande på långresor. Det är en bil som är lätt att leva med i vardagen, även om körglädjen inte är lika påfallande som hos Tesla Model Y, som i gengäld kan kännas nervös och stötig i vissa situationer. 

Komfort

Enyaq är en tung pjäs och den rör sig med viss sävlighet och värdighet över ojämnheter, bilen är relativt mjukt fjädrad. Bilen upplevs som ganska tyst vid körning på bra underlag. Stolarna är bekväma, men på längre körningar kan de vara lite tröttande om du har en känslig rygg, men upplevelsen lär vara högst individuell. Efter tre år står sig Enyaq bra när det gäller komfort och det är en av bilen starkaste grenar. Fyrhjulsdriften gör alla MEB-versioner jag kört betydligt mer stabila än de bakhjulsdrivna där sladdbenägenheten måste tyglas med ett hårt ställt antisladdsystem. 

Fartresurser

En bil med 340 hästkrafter var extremt för bara några år sedan, men elbilsrevolutionen har orsakat rena hästkraftsinflationen. Den starkaste versionen av Skoda Enyaq räcker dock bra för alla behov med en acceleration upp till 100 km/h på 5,5 sekunder. Den har blivit xx snabbare än gamla Enyaq, och känns lite vassare att köra. Mer hästkrafter skulle inte passa för bilens karaktär, och bara göra dina passagerare illamående. Troligen klarar sig de flesta bra med den bakhjulsdrivna versionen som nu har 286 hästkrafter, ett rejält kliv upp från de tidigare 204 hästkrafterna. Vintertid är dock fyrhjulsdriften att föredra. 

Räckvidd

Skoda Enyaq Coupé RS IV med fyrhjulsdrift kommer 53 mil enligt WLTP i den senaste versionen. Vintertid har det visat sig att bilarna på VW-koncernens MEB-plattform hör till de som tappar mest räckvidd, oklart vad det beror på då bilarna har värmepump. Kanske är värmesystemet mindre effektivt än hos till exempel Tesla. Men bilens räckvidd fungerar bra även för längre körning, även om fjällresan kan kännas aningen lång med två-tre laddstopp.

Ekonomi

För ett par år sedan var det rena vinstlotten att få leverans av en Skoda Enyaq då det gick att sälja bilen dyrare än nypriset minus klimatbonusen. Sedan dess har elbilar åkt på en rejäl värdeminskning. Skoda har i alla fall sänkt priset och infört nya mer välutrustade versioner, så den är ett bättre köp än tidigare med de förbättrade och starkare motorerna. Håll utkik efter fantastiska kampanjrabatter, det har hänt att Skoda sålt ut lagerbilar mycket förmånligt. Får du ett vettigt privatleasingpris kan Enyaq ge ett ett relativt ekonomiskt bilägande, men det är som tjänstebil de flesta köper den. 

Helhet

Skoda Enyaq har åldrats väl och känns fräsch även efter tre år på marknaden. Med nya vassare motorer och lägre pris har blivit ett bättre köp än tidigare. Den ligger nu aningen lägre än Tesla i prislistorna, men plockar du på motsvarande utrustning tenderar den att bli dyrare än Tesla. Skoda Enyaq känns mer robust än den högteknologiska Teslan. Båda bilarna är kompetenta elbilar, ditt val handlar mycket om tycke och smak. Den som gillar teknik väljer nog Teslan, men Skodan är ett tryggt och förnuftigt val.

Fakta Skoda Enyaq Coupé RS iV

Pris: från 639 900 kronor (combi Enyaq RS iV 659 900)
Drivlina: dubbla elmotorer.
Maxeffekt: 340 hästkrafter
Acceleration 0-100 km/h: 5,5 sekunder
Topphastighet: 180 km/h
Batterikapacitet: 77 kWh (netto)
Snabbladdningskapacitet: 175 kW
Räckvidd på el: 532 km
Max släpvagnsvikt: 1 200 kg
Vikt: 2322 kg
Mått: Längd 4653 mm Bredd 1879 mm Höjd 1613 mm