SÄLEN. Nu kommer de första elektriska snöskotrarna till Sverige. SkiStar har köpt in Taiga Nomad, världens första serietillverkade eldrivna snöskoter. Carup lät en mycket erfaren skoterförare testa den stora nyheten.
– Den överträffade klart mina förväntningar, de har redan kommit långt i utvecklingen, säger fjällräddaren Tobias Sköldner.
TEST TAIGA NOMAD En eldriven snöskoter, kan det verkligen vara något? Det finns vissa som tvivlar på den stora nyheten inom snöskotervärlden. Taiga Motors lanserar nu världens första serietillverkade elektriska snöskoter i Sverige. Den stora fjällturismaktören Skistar var inte sena att haka på och beställa Taiga Nomad till sina anläggningar i Sälen för att minska klimatavtrycket.
Enligt Taiga själva finns det många fördelar med den elektriska skotern förutom att den är helt utsläppsfria. Som förare är ska du inte behöva avstå prestandan och pålitligheten. Skotern ska både klara tungt arbete, utflykt med familjen och terrängåkning. Dessutom är motorn underhållsfri och du slipper fylla på tvåtaktsolja och tanka. Taiga Nomad har 90 hk, en räckvidd på upp till 100 km och väger 341 kg.
Många snöskoterentusiaster har dock tvivlat på elektriska skotrar. Kan verkligen en batteriskoter fungera i kyla? Hur stora kompromisser krävs för att köra tyst och utsläppsfritt egentligen? Dessutom är den dyrare än bensindrivna skotrar, även om du blir först med det senaste.
Carup lät en av Sälens mest erfarna snöskoterproffs testa elektriska Taiga Nomad. Tobias Sköldner är även med i fjällräddningen och kör ca 100 mil på skoter varje vintersäsong. Tobias har kört snöskoter sedan han började gå och varit fjällräddare i 12 år. Han är van att hantera snöskotern i kritiska situationer, svårt väder och med sin stora vana är han bättre rustad än de flesta att ge ett tillförlitligt omdöme om elskotern.
När man närmar sig skotern för första gången, så skiljer det inte så mycket i utseende jämfört med en konventionell snöskoter. För en oinvigd kan det vara svårt att se skillnad. Men när man startar skotern och ger sig iväg är skillnaden desto större.
– Det första intrycket var att den gick bättre och mjukare än vad jag trodde. Taiga Motors har kommit långt i utvecklingen, längre än jag trodde. Den gick väldigt mjukt och tyst. I högre hastigheter var det bara mattljudet som hördes det var en annorlunda och positiv upplevelse. Med sina 341 kg är den tyngre än konventionella skotrar, men jag upplevde den inte så tung, säger Tobias Sköldner.
Den elektriska drivlinan gjorde att Taigan upplevdes på ett annat sätt än en bensinskoter med samma effekt.
– Den var rappare, de 90 hästarna var snabbare och starkare än motsvarande bensindrivna skoter. Det var en liten fördröjning när man gasade för att den ska starta mjukt, men sedan drog den starkt.
Den stora aha-upplevelsen var ändå att kunna susa fram knäpptyst och utsläppsfritt i naturen.
– Det kändes väldigt annorlunda. När man kör sakta i 20-30 km/h går Taiga helt ljudlöst. I högre farter hörs bara mattan och ett lite vinande ljud från motorn, det är ett ljud som överröstas av motorn på vanliga skotrar. Det var en väldigt skön upplevelse att köra ljudlöst, även fast jag är inbiten 2-takts fantast och gillar allt som låter
Prestandan var fullgod och balansen i skotern var fin. Det finns tre olika steg sport, eco och comfort och det går också att ställa bromsregenereringen.
– Jag upplevde den som bra, men det är inte helt lätt att ge ett fullständigt utlåtande efter att ha kört 15 min på lös blötsnö.
En stor styrka med Taiga är att den är väldigt stark. Till skillnad från en elbil från den dra mer jämfört med en konventionell bensindriven variant.
– Den verkade råstark och får dra 500 kg på kroken. Den skulle fungera bra för att spåra upp skoterleder med sin tyngd, tysthet och styrka.
Den mest intressanta frågan hos en elektrisk skoter är ändå räckvidden. På papperet ska Taiga Nomad klara 10 mil, något som vi inte kunde testa fullt ut vid vårt test. Men ska man tro räckviddsmätaren verkar det stämma bra.
– Räckvidden kommer att stå sig bra här i Sälen där det inte är så långa avstånd. De flesta som hyr kör nog i genomsnitt2-3 mil om dagen och då är det inga problem överhuvudtaget. För de som åker på långturer är det vanskligare, laddningen kan sjunka fort om du har långt kvar till en station där du kan ladda. Då kan det vara farligt att chansa. Den skulle inte fungera i de flesta situationer för oss fjällräddare i dagsläget, säger Tobias.
Den stora frågan är om de svårflörtade och inbitna skoterfansen kommer ta den till sitt hjärta eller om de föredrar att köra med tvåtaktsrök ett tag till.
– Det är en ganska svårflörtat publik, så många är nog tveksamma, särskilt de som kör långt. Men med mycket nytt folk som hyr och köper skoter som kan anamma det kan det gå bra. Här i Sälen är det en stor fördel med en elektrisk då det är många längdskidåkare och skoteråkare på samma ställe då skidåkarna störs av ljudet.
För den som vill köra långt dagligen på Nomad så tar det fyra timmar att ladda fullt med nivå 2-laddning och en halvtimme att ladda till 80 procent på en snabbladdare. Batteriet är på 23 kWh och laddningen kompatibel med en elbil.
Fakta Taiga Nomad
Effekt: 90 hästkrafter vid 9000 varv per minut.
Dragvikt: Cirka 500 kg.
Antal säten: 2,
Drivlina: Elektrisk direktdrift.
Räckvidd: Upp till 100 km i idealiska förhållanden.
Laddport: CCS.
Onbordladdare: 6,6 kW.
Bromsar: Hayes skivbromsar
Vikt: 341 kg.
Mått: (L/B/H) 327cm / 110 cm / 155 cm
För mer information kontakta Cloudberry.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter