Renault Megane E-Tech Electric är en elbil som fyller en ny nisch på marknaden. Större och bekvämare än de mindre elbilarna, men inte lika stor och ineffektiv som en SUV. Carups test visar att Renault Megane E-Tech Electric har många styrkor som gör den lätt att leva med den i vardagen.
Renault var tidigt ute i elbilssvängen med sin lilla Zoe. Bilen har varit en stor framgång, men är för liten för de flesta familjer. Nu har Renault laddat om kanonen och kommer med en större och modernare elbil i form av Renault Megane E-Tech Electric. Istället för ett nytt fantasifullt namn valde Renault det gamla inarbetade Megane med ett långt elektriskt tillägg för att inte göra övergången till el för skrämmande.
Den nya modellen är riktigt snygg och lockar med en djärv frontdesign och elegant taklinje. Den tvåfärgade karossen sticker ut och Megane E-Tech Electric är ett designmässigt lyft jämfört med Renaults äldre modeller. Bilen är betydligt nättare än en SUV, men samtidigt större än traditionella kompaktbilar som Volkswagen Golf. Vår testbil har snygga 20-tumshjul, men ett hjul är udda efter att ett tjälskott knäckt fälgen. Det är en risk man får ta med vår tids lågprofildäck.
Även interiören är en trevlig bekantskap och ett fall framåt jämfört med tidigare Renaultmodeller. Instrumentpanelen domineras av två skärmar och ganska många knappar runt ratten. Runt ratten sitter en mindre skog med spakar som kräver tillvänjning innan du intuitivt vet vad som är vad. Sätena, materialen och designen är behagliga och kupén erbjuder en angenäm och trivsam känsla. I skärmarna finns ett Google-system som är väldigt lättskött, bättre än många bilmärkens egna system, även om jag hade önskat bättre konstrast i kartorna.
Röststyrningen som kommer på köpet med Google är i toppklass, helt enkelt den bästa. Volvo säger sig också ha Googlesystem, men Renaults är betydligt bättre än Volvos system. Bilen upplevs som betydligt mer premium än till exempel Volkswagen ID.3.
Framstolarna är sköna att sitta i, även om sidostöden känns anpassade för en väldigt bred person. Baksätet är dessvärre lite trängre och har snävt insteg. Fötterna ryms inte riktigt under framsätena, det är en aningen jobbig plats för vuxna på långresa men pluspoäng för att golvet är helt plant. Bagageutrymmet ser ut att vara litet när jag öppnar luckan, men skenet bedrar. Det är väldigt djupt och det ryms mer än jag kan ana även om man får lyfta lasten över en hög tröskel.
Modellen jag testar är den starkare versionen på 220 hästkrafter och 60 kWh, det finns även en svagare motor på 130 hästkrafter med en litet batteri på 40 kWh.. Den starkare versionen med 60 kWh-batteri räcker till närmare 40 mils verklig körning. Om du till äventyrs litar på WLTP-normen ska det räcka hela 47 mil, men då måste förhållandena vara helt optimala. Det lilla batteriet på 40 kWh känns för litet och gammalmodigt för svenska förhållanden, så skippa det är mitt råd.
Renault Megane E-Tech Electric startas med en knapp och växelväljaren sitter i en av de tre plastspakarna på högra sidan av ratten. Bilen är en trevlig bekantskap direkt när jag ger mig iväg i stadstrafiken, både tyst och lättkörd och med en snäv svängradie. Fjädringen är komfortabel på franskt vis och bilen sväljer gupp och ojämnheter bättre än många elektriska konkurrenter. Bilen är konstruerad för att vara helt elektrisk från första början och använder den nya CMF-EV-plattformen som även kommer i Nissan Ariya. Vid kraftig acceleration på fuktig väg är det lätt att framhjulen går loss och bilen studsar fram lite, som på gamla tiders framhjulsdrivna turbobilar.
Ute på landsvägen så erbjuder 220-hästaren riktigt bra drag. Hoppet mellan de två motorstyrkorna är rejält, och utan att ha kört den svagare motorn rekommenderar jag att gå direkt på den starkare varianten. Innerbackspegeln är ersatt med en kamera, en totalt onödig finess, särskilt när det kommer vatten på linsen som förstör bakåtsikten. Någon kurvkramare av rang på krokiga landsvägar är Renault Megane inte, den är mer inriktad på komfort. Ute på motorvägen fungerar Megane fint, och bilen är en av de tystaste i storleksklassen. En irriterande detalj är det som Renault kallar vingelvarning. Ibland tycker bilen att föraren vinglar och tar över styrningen. Då blir rattkänslan diffus och det känns som du förlorat kontrollen över bilen för någon sekund.
På det hela taget är Renault Megane E-Tech Electric en behaglig, lättkörd och komfortabel elbil som är lätt att leva med i vardagen. Interiören är betydligt mer ombonad än hos många konkurrenter. Det finns mycket att gilla hos bilen, den som söker en rivig sportbil väljer med fördel en annan bilmodell även om Megane är mer än tillräckligt snabb. Den fyller en lucka på marknaden mellan SUV:ar och de mindre familjebilarna. Megane blir en riktigt svettig match för Volkswagen ID.3, Cupra Born och andra mindre elbilar. Prislappen ligger på 485 900 kronor för versionen med det stora batteriet och den starkare motorn. Det är relativt mycket pengar, men känns ändå någorlunda prisvärt.
Fakta Renault Megane E-tech Electric
Pris: Från 485 900 kronor.
Motor: Elmotor, framhjulsdrift. Max effekt 218 hk (160 kW), vridmoment 300 Nm,
Batteri: Litiumjon, 60 kWh. Max laddeffekt 130 kW (DC), 22 kW (AC).
Mått och vikt: Axelavstånd 270 cm, längd 421, bredd 178, höjd 150. Tjänstevikt 1 700 kg.
Prestanda: Acceleration 0-100 km/h 7,4 s, toppfart 160 km/h.
Räckvidd: 47 mil, enligt WLTP..
Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter