En elektrisk sportbil för hela familjen.
Porsche Taycan 4S är den långsammare och billigare instegsmodellen för att få köra elektrisk Porsche.
Ändå är bilen nästan läskigt snabb – men hur fungerar den i svenska vardagen? CarUp lastade in barnen och ICA-kassarna och testade.
Och, jo, den går att privatleasa och är rena fyndet som tjänstebil!
Porsche Taycan har snart funnits ute på marknaden ett år och lovord har strötts över bilen i alla tester. Även köparna tycks ha tagit bilen till sina hjärtan. Just nu är elbilen den mest sålda Porschen i Sverige. Över 300 bilar har hittat ut till svenskarna, och den mest sålda modellen är Taycan 4S, den långsammare instegsmodellen som ”bara” gör 0-100 km/h på fyra sekunder.
Även om 4S är en basmodell handlar det inte om någon billig bil. Baspriset är 1.170.000 kr, och då är inte bilen direkt välutrustad. Vår testbil kostar 1.648.500 kr utan att vara fullsmetad. Många självklarheter kostar rejält med extra pengar. Adaptiv farthållare 18 300 kr, eluppvärmd ratt 2800 kr, LED-matrix strålkastare 18 000 kr, värmepump 8100 kr, Performance Battery Plus 68.000 kr för att nämna några exempel. En relativt välustrustad Taycan med stora batteriet går faktiskt att privatleasa för bara 14.995 kr per månad. Utnyttjar du alla 4500 milen på tre år blir milkostnaden 120 kr per mil. Sannolikt är det ändå billigare än att äga bilen, då både försäkring och service ingår. Tur också att el är så mycket billigare än bensin! Och du får faktiskt klimatbonus på 60 000 kr, snart 70.000, även när du köper en extrem sportbil som Taycan. Bonusen är inräknad i privatleasingen.
När du väl kommit över den svettiga initiala investeringen har du en fantastisk bil. Trots allt lever vi bara en kort tid, så om du kan avvara pengarna är det inte mycket att tveka på, det finns få andra bilar som är bättre. Porsche Taycan förenar extrema sportbilsprestanda med familjebilsegenskaper på ett förbluffande sätt. Vid vårt tidigare test på bana visade sig Taycan vara högst kompetent, välbalanserad och med formidabelt grepp, trots en matchvikt på 2295 kg. Accelerationen är så brutal att det knappt går att utnyttja på allmän väg, så bankörning med Taycan är verkligen en upplevelse vi kan rekommendera. Det är också en härlig känsla att dra upp bilen i 150 km/h och göra bromstester. Det finns få bilar på marknaden med lika effektiva bromsar.
Även vid körning på vanlig väg levererar Taycan, men det är ytterst sällan ens en bråkdel av bilens resurser går att utnyttja. Vid motorvägskörning är den både tyst, stabil och komfortabel och räckvidden håller sig bättre vid snabb körning än på många andra elbilar. Skillnaden mellan komfort och sportlägena på fjädringen är väldigt stor. Komfort innebär att bilen sväljer ojämnheter och klarar gropiga vägar på ett bra tjänst, medan den blir riktigt hård i det tuffaste sportläget.
Hur fungerar då Taycan vid vardagsbruk? Jo, tack, det finns få andra bilar som kan kombinera vardagsegenskaper med sportbilsprestanda på ett så förtjänstfullt sätt. Du bör dock inte vara allför stel och ovig om du ska ta dig in och ur bilen. Den är riktigt låg och trösklarna är relativt breda, så är du van att stiga in och ur en hög SUV kan du behöva stretcha lite innan du tar plats i Taycan.
De adaptiva sportstolarna är riktigt bra vid bankörning, men ganska hårda i vardagen, kanske är standardstolarna ”komfortsport” skönare? På långresor är det lätt att bli stum och öm i ryggen, då är det tur att Taycan inte har så lång räckvidd. Sannolikt är det bättre att spara 21.300 kr och inte välja sportstolarna. Baksätet är skönt för två vuxna och ett barn kan utan problem färdas längre sträckor på mittplatsen.
Att storhandla på ICA är inga problem. Porsche Taycan har ett väl tilltaget bagageutrymme i bak som rymmer både matkassar och golfbagar. Det finns även en frunk där fram, där får några flaskor champagne plats om du inte behöver frakta alla laddkablar med dig. Ljudnivån i bilen är väldigt låg, såpass att det kan vara värt att köpa till elektriskt sportljud för drygt 5000 kr, som går att slå på när du så behagar. Ljudet låter rätt tufft och piggar upp, trots allt ska väl en Porsche brumma lite?
Den som inte vill använda det elektriska sportljudet kan alltid skruva upp volymen på Bose-stereon som kostar 14.100 kronor extra. Måste ändå vara ett av de absolut mest prisvärda tillvalen på en Taycan. För maken till stereo har vi sällan upplevt i en bil, musiken får en fantastisk närvaro tack vara surround-systemet.
Som dagis- och skolsjuts fungerar Taycan också ypperligt, ungarna älskar bilen. 2+1-baksätet som för 5000 kr som gör bilen femsitsig är absolut att rekommendera. En fossil bil med lika extrema prestanda blir lätt nervös när den körs sakta på till exempel 30-sträckor. Taycan är silkeslen i alla situationer, men ändå beredd att förvandlas till monster på tiondelen av en sekund.
Vår testbil har Battery Performance Plus för det facila priset av 68 000 kr. Det inenbär att bilen har ett tvådäcksbatteri på 93,4 kWh. Enligt Porsche ska räckvidden ligga på 386-463 km enligt WLTP. I svenskt oktoberväder kommer vi strax över 350 km i angiven räckvidd enligt bilens mätare. Det har en tendens att krympa ihop snabbt vid snabb körning eller ovarsam behandling av gaspedalen.
Räckvidden känns som bilens svagaste punkt. Trots enorma fartresurser kommer bilens snitthastighet inte att bli så hög när laddstoppen räknats in. 1,6 miljoner kronor känns som mycket pengar att betala för en bil med relativt begränsad räckvidd, särskilt som batteriutvecklingen i dag går i rasande fart.
Den som inte behöver något större baksäte bör fundera om inte en Porsche 911 Carrera S är ett bättre val. Lite snabbare och ännu sportigare, dessutom kommer du snabbare fram till slutmålet när du slipper täta laddstopp. Naturligtvis mycket sämre för miljön, men Taycanen behöver köras uppåt 10 000 mil innan den är mer miljösmart än en fossilbil.
Men för den som inte behöver bekymra sig så mycket över vad bilen kostar, behöver fem sittplatser, stort bagage, älskar sportig körning och klarar sig med en räckvidd runt 300 km vid långkörning är Taycan helt oslagbar.
Vissa kanske inte förstår varför man ska ha en Porsche Taycan, men visst har elektriska sportbilar ett stort existensberättigande. Bara för att vi går över till el så kan inte sportbilar sluta att existera, och på sikt blir det mer miljövänligt än bensindrivna sportbilar. Och får dessutom hela familjen plats är det ju ypperligt.
För den som är spekulant på en Taycan kan vi varmt rekommendera privatleasing i tre år. Då behöver du inte oroa dig för att värdeminskning på grund av nya batterier kommer, tre år är trots allt en eon av tid på elbilsmarknaden .Och 540 000 kr inklusive försäkring framstår som rena fyndet, och är svårslaget om du köper bilen, om du inte tror att den är värd nästan en miljon efter tre år. Vi vågar påstå att du kommer tjäna flera hundratusen kr jämfört med att äga bilen själv.
Allra förmånligast är det kanske att ha Taycan 4S som tjänstebil. Som elbil så sätts skatten ner till närmast jämförbara bensindrivna bil, och det är en Macan som inte kostar mer än 660 000 kr, så du skattar inte mer än drygt 5000 kr per månad för att köra en av de grymmaste sportbilarna som finns.
Fakta Porsche Taycan 4S 2021
Pris: Från 1.170.000 kr, testbilen 1.648.500 kr
Mått: L 496 cm, B 197 cm, H 138 cm Vikt: 2295 kg.
Motor: Elmotorer både på fram- och bakaxeln, max effekt 530 hk, med overboost 571 hk. Vridmoment 650 Nm. Fyrhjulsdrift, växellåda med två steg.
Prestanda: 0–100 km/h 4,0 sekunder, toppfart 250 km/h.
Batteri: 79,2 kWh, Performance Plus: 93,4 kWh.
Räckvidd: WLTP 333-406 km, 386-463 km med Battery Performance Plus
Klimatbonus: 60 000 kr.
Förmånsvärde: Från 9951 kr brutto per månad.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter