Test: Nya siffran avslöjar 32 elbilars praktiska räckvidd

På papperet har många elbilar över 50 mils räckvidd. Men väldigt få elbilister vågar köra vidare med nästan tomt batteri. Ett nytt test avslöjar att nio elbilar kommer längre än 50 mil innan när 10% av batteriets laddning återstår. 

Ett nytt stort räckviddstest som gjorts i Norge avslöjar elbilarnas verkliga räckvidd i perfekta sommarförhållanden. De körde 32 bilar tills det var nästan tomt i batteriet. Flera av bilarna överträffade sina WLTP-siffror, och Tesla Model S slog nytt räckviddsrekord när bilarna kördes till batteriet var helt tomt. 

Men i verkligheten är det ju ingen som kör sin elbil tills batteriet är totalt urladdat, för då måste bilen bärgas. Så den totala räckviddssiffran är egentligen mest teoretisk. De flesta tycker att det är hög tid att ladda när det finns omkring 10 procents batteri kvar. Så egentligen är det mer intressant att titta på vilken räckvidd som finns kvar då. 

Tesla Model S kommer 563 km innan det är dags att börja leta laddstation.

Och det var precis vad norska NAF gjorde. De undersökte hur långt elbilarna hade körts när från full laddning tills att 10 procent återstod. Elbilarnas praktiska räckvidd är kortare än vad man ser på papperet. 

– Det är viktigt att avslöja den faktiska räckvidden, men det rekommenderas inte att göra detta i vardagen. Den mest relevanta räckvidden för elförare att hantera är hur långt bilen går innan du har 10% kvar på batteriet, säger Nils Sødal, senior kommunikationsrådgivare på NAF.

Resultatet i testet blev något annorlunda än då bilarna kördes till tomt batteri. Även här gick Tesla Model S längst, och bilen hade körts hela 563 km när det fanns 10% kvar i batteriet. Subaru Solterra var den bil som kom kortast, efter 31 mil är det dags att leta laddstation med 10% kvar i batteriet. 

Så lång praktisk räckvidd har elbilarna på sommaren

BilmodellKörda kilometer till 10 %
återstående batteriprocent
Tesla Model S Dual Motor AWD563
Mercedes Benz EQS SUV 580 4MATIC 538
Nio ET7538
XPENG G9538
Hyundai Ioniq 6 (2WD)530
Polestar 2 LR Single motor524,1
Mercedes Benz EQE 350 4MATIC521
BMW i7518,2
Nissan Ariya RWD500
Nio ET5494
Xpeng P7452
Voyage Free443,1
Tesla Model X Pläd439
Audi Q8 E- tron 55 sportback430
Hongqi e-HS9 LR429
Mercedes Benz EQB 250416
BYD Han408
Nio EL7393,7
Tesla Model Y RWD386
MG 4385
Kia EV6 GT348,7
Toyota BZ4x AWD347
BMW iX1343,8
JAC e-JS4343
Toyota BZ4x FWD341,1
Jeep Avenger340
MG Marvel339,6
DS 3 E- Tense339
MG 5337
Volkswagen ID.Buzz336
BYD Atto 3334,1
Subaru Solterra315
Källa: El Prix 2023, NAF/Motor.no

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester