På papperet har många elbilar över 50 mils räckvidd. Men väldigt få elbilister vågar köra vidare med nästan tomt batteri. Ett nytt test avslöjar att nio elbilar kommer längre än 50 mil innan när 10% av batteriets laddning återstår.
Ett nytt stort räckviddstest som gjorts i Norge avslöjar elbilarnas verkliga räckvidd i perfekta sommarförhållanden. De körde 32 bilar tills det var nästan tomt i batteriet. Flera av bilarna överträffade sina WLTP-siffror, och Tesla Model S slog nytt räckviddsrekord när bilarna kördes till batteriet var helt tomt.
Men i verkligheten är det ju ingen som kör sin elbil tills batteriet är totalt urladdat, för då måste bilen bärgas. Så den totala räckviddssiffran är egentligen mest teoretisk. De flesta tycker att det är hög tid att ladda när det finns omkring 10 procents batteri kvar. Så egentligen är det mer intressant att titta på vilken räckvidd som finns kvar då.
Och det var precis vad norska NAF gjorde. De undersökte hur långt elbilarna hade körts när från full laddning tills att 10 procent återstod. Elbilarnas praktiska räckvidd är kortare än vad man ser på papperet.
– Det är viktigt att avslöja den faktiska räckvidden, men det rekommenderas inte att göra detta i vardagen. Den mest relevanta räckvidden för elförare att hantera är hur långt bilen går innan du har 10% kvar på batteriet, säger Nils Sødal, senior kommunikationsrådgivare på NAF.
Resultatet i testet blev något annorlunda än då bilarna kördes till tomt batteri. Även här gick Tesla Model S längst, och bilen hade körts hela 563 km när det fanns 10% kvar i batteriet. Subaru Solterra var den bil som kom kortast, efter 31 mil är det dags att leta laddstation med 10% kvar i batteriet.
Så lång praktisk räckvidd har elbilarna på sommaren
Bilmodell | Körda kilometer till 10 % återstående batteriprocent |
Tesla Model S Dual Motor AWD | 563 |
Mercedes Benz EQS SUV 580 4MATIC | 538 |
Nio ET7 | 538 |
XPENG G9 | 538 |
Hyundai Ioniq 6 (2WD) | 530 |
Polestar 2 LR Single motor | 524,1 |
Mercedes Benz EQE 350 4MATIC | 521 |
BMW i7 | 518,2 |
Nissan Ariya RWD | 500 |
Nio ET5 | 494 |
Xpeng P7 | 452 |
Voyage Free | 443,1 |
Tesla Model X Pläd | 439 |
Audi Q8 E- tron 55 sportback | 430 |
Hongqi e-HS9 LR | 429 |
Mercedes Benz EQB 250 | 416 |
BYD Han | 408 |
Nio EL7 | 393,7 |
Tesla Model Y RWD | 386 |
MG 4 | 385 |
Kia EV6 GT | 348,7 |
Toyota BZ4x AWD | 347 |
BMW iX1 | 343,8 |
JAC e-JS4 | 343 |
Toyota BZ4x FWD | 341,1 |
Jeep Avenger | 340 |
MG Marvel | 339,6 |
DS 3 E- Tense | 339 |
MG 5 | 337 |
Volkswagen ID.Buzz | 336 |
BYD Atto 3 | 334,1 |
Subaru Solterra | 315 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter