Test: Nya Kia Sportage med fyrhjulsdrift i alla versioner

Nya Kia Sportage har tuffat till sig rejält och kommer som som fyrhjulsdriven hybrid och laddhybrid.  Efter ett par års bortavaro från Sverige gör suv:en comeback. Kia Sportage kan bli en tuff konkurrent för Volvo XC40 och Volkswagen Tiguan. Carup har testat nykomlingen.

Förra generationen av Kia Sportage var en anonym historia som inte stack ut på något sätt. Den försvann från Sverige på grund av att modellen var för törstig och fick för hög malusskatt. 

Nu har Kia har vässat pennorna och sett till att nya Sportage syns. Alla kommer inte gilla den säregna fronten med bumerang-lampor, men bilen passerar inte obemärkt. Bakdelen är mer elegant och påminner om elbilen EV6. Modellen har vuxit med tre centimeter, som till största del gagnat baksätet.

Bilen kostar från 375 400 kronor och går att privatleasa för 4450 kronor per månad. Inte det billigaste du kan hitta, men alla versioner kommer med fyrhjulsdrift och gott om utrustning.

Till en början kommer bilen som elhybrid med en 1.6 T-GDI-bensinmotor på 180 hästkrafter tillsammans med en elmotor och ett litet 1,49 kWh batteri. Total effekt är 230 hästkrafter och det är den modellen jag har testkört nu.

Under våren släpps också en laddhybrid med ett batteri på 13,8 kWh och en effekt på 265 hästkrafter. Den spås bli storsäljaren på svenska marknaden.

Kia Sportage har växt på sig och även om bilen ser kompakt ut är den en decimeter längre än en Volvo XC40.

Interiören har fått sig ett rejält lyft jämfört med föregångaren och är nu lagom lyxig, särskilt i flaggskeppet GT Line-versionen jag testar. Det känns absolut inte som någon billig koreansk bil längre, Kia ligger strax under den bästa europeiska premiumklassen.

Allt känns väl ihopskruvat och materialen är trevliga och ta på, även om det mesta är plast. Den blanka mittkonsolen är lite känslig för fingeravtryck och ser snabbt smutsig ut, det är synd.

Instrumenteringen liknar i mångt och mycket elbilen Kia EV6 med en avlång lätt böjd skärm som täcker halva panelen. Infotainmentsystemet är betydligt bättre än tidigare, men kräver tillvänjning. Det finns en touchpanel som går att växla mellan klimatanläggning och andra kontroller, knepigt för den som är ovan.

Baksätet har vuxit en del på nya Sportage och är lagom rymligt för två vuxna på långresa. Här har Kia en liten fördel mot vissa konkurrenter bland de mer kompakta SUV:arna som är trängre i bak. Bagageutrymmet rymmer numera goda 587 liter. Laddhybriden tappar 47 liter bagagevolym.

Kia ska ha beröm för att bilen kommer med ett antal säkerhetssystem redan som standard. Dödavinkel-kameran som visas när du blinkar är starkt vanebildande. Bilen har även autombroms med fotgängarskydd, filhållningsassistens och autobroms vid vänstersväng och backning. Parkeringskamerorna är också väldigt bra och bilen kommer med fjärrstyrd parkering.

Under huven på testbilen sitter en väldigt mjuk och tystgående 1,6-liters T-GDi fyrcylindrig turbobensinare som delas med många modeller från Kia och Hyundai.

Motorn är silkeslen och även fast effekten är respektingivande 230 hästkrafter ihop med elmotor är Kia Sportage inte någon bil som inbjuder till fortkörning. Det här är en bil som du kör lagom fort med. Under mitt test på vintriga vägar drog elhybriden 0,74 liter per mil inklusive en hel del kallstarter.

Kia Sportage är väldigt mjuk och lättkörd, men ligger inte i topp när det gäller körglädje. Även här är det mer lagom som gäller. Fjädringen sväljer ojämnheter i vägen på ett bra sätt, även om 19-tumshjulen med lågprofildäck kan göra att det smäller när det blir riktigt gropig.

Styrningen är bra balanserad och ganska direkt, men styrkänslan är inte direkt knivskarp. Ljudnivån är behagligt låg. Bilen är avslappnad och skön att köra på motorväg. Den påminner lite om Kias stor-SUV Sorrento på vägen, även om Sportage är betydligt mindre.

På snöiga och isiga vägar är Sportage trygg och stabil, men de breda 19-tumshjulen vill gärna släppa taget i kurvorna om jag lättar farten eller bromsar för mycket. Fyrhjulsdriften gör dock att bilen greppar tag direkt när jag ger gas igen. Smalare vinterdäck rekommenderas.

Det är en bil som inte sticker ut eller tar för stor plats, den är lätt att leva med i vardagen. Karaktären är inte så stark, men det finns heller inte något som kommer att irritera dig. Det enda jag kan anmärka på är att filhållningsassistenten styr emot på ett omotiverat sätt ibland, men kanske beror det på att vägen är snötäckt?

Som vanligt när det gäller Kia så kommer Sportage med sju års garanti, så det verkar vara ett tryggt köp. Laddhybriden som kostar från 437 900 kronor kan bli en tuff match för andra laddbara SUV:ar som Volvo XC40, Volkswagen Tiguan och Toyota RAV4. Till skillnad från Volvos och Volkswagens laddhybrider erbjuder den fyrhjulsdrift, ett trumfkort för Kia i vinterlandet Sverige.

Kia har seglat upp som det mest sålda bilmärket till svenska privatpersoner och Kia Sportage kommer inte göra saken sämre. Kia lär fortsatta att plocka marknadsandelar från de etablerade spelarna i Sverige.

Fakta Kia Sportage

Priser: Sportage 1.6 T-GDi 230hk Hybrid AUT AWD GT Line Panorama Two color (inkl. Ext.färg) 457,200 kr (Privatleasing 5,395 kr) Sportage 1.6 T-GDi 265hk Plug-in Hybrid AUT AWD Action 437,900 kr.
Motor: 180 hästkrafter GDI, fyra cylindrar och turbo. Elhybriden har 230 hk och Laddhybriden 265 hk.
Räckvidd på el, laddhybrid: Preliminärt 65 km.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sjustegsautomat automatlåda.
Mått: Längd 451cm, bredd 187 cm, höjd: 165 cm.
Markfrigång: 17 centimeter.
Dragvikt: 1350 kg för laddhybrid, 1650 kg för elhybrid.