Nya elbilen Ford Mustang Mach-E hyllas efter de första biltesterna.
Mach-E hyllas för sportiga köregenskaper och fin räckvidd, men för lite kritik för diffus styrning.
– Mustang Mach-E är en triumf för Ford – en fantastisk första elbil, skriver Auto Express som dock är kritiska till bilens styrning.
TEST MUSTANG MACH-E En av de mest efterlängtade bilnyheterna nästa år är elbilen Ford Mustang Mach-E. Modellen blir en rak konkurrent till Teslas SUV Model Y och Ford hann faktiskt före Elon Musk ut på den europeiska marknaden. Bilen är lite dyrare än Volkswagens ID.4, men också snabbare.
Det handlar om en rymlig SUV som går helt och hållet på el, trots att namnet Mustang ofta förknippas med starka V8-motorer. En spännande detalj är att bilen helt saknar traditionella dörrhandtag. I stället öppnas dörrarna när du närmar dig bilen och har nyckeln eller mobilen i fickan. Utrymmena är rejäla och bilen kan bli ett prisvärt alternativ till Teslas kommande SUV Model Y.
Ford räknar med att de första svenska kunderna får sina bilar i maj, instegsmodellen med bakhjulsdrift och 44 mils räckvidd kostar 574 900 kr, med 61 mils räckvidd stiger priset till 649 900 kr. Fyrhjulsdrivna versionen med längst räckvidd går loss på 734 900 kr. Batteriet finns i två varianter med 75 eller 99 kWh.
Enligt Ford har bilen en ikonisk karaktär som fångar upp generna från den klassiska Mustangen. Kanske det, för 0-100 km/h går på 3,7 sekunder i den snabbaste modellen, men alla godtar inte det klassiska namnet.
De första som testat bilen är i alla fall positiva. Bilen får mycket beröm av tyska Auto Motor und Sport som inte har mycket att anmärka på. Det ska vara avsaknaden av dörrhandtag då.
– Mach-E har definitivt förtjänat kön hos återförsäljarna. Det är en dynamisk debut för Ford. Mustang Mach-E kombinerar vardaglig funktion med modern drivning, dynamisk väghållning, komfort och, om så önskas, bra räckvidd.
Top Gear, tidningen alltså, är mycket tveksamma till att Ford använder det ikoniska namnet Mustang, och anser att det är vilseledande. Men bilen i sig gillar de.
– Den känns inte eller kör som en V8 Mustang på något sätt. Vi förstår resonemanget och positioneringen – det är ett coolt varumärke och hjälper Ford att rättfärdiga de pengar de behöver ta ut för att göra vinst. Men i grunden en mycket väl utförd bil, det är en elbil som är engagerande att köra, men vilseleds inte av märket.
Brittiska Auto Express gillar bilen i stort, men anmärker på styrningen. Den har en klart märkbar död zon runt mitten när du kör rakt framåt. Och när den väl svarar svänger bilen för aggressivt.
– Mustang Mach-E är en triumf för Ford – en fantastisk insats som ett första skräddarsydd renelektriskt fordon och ett mycket värdigt alternativ till Tesla Model 3 och kommande Volkswagen ID.4. Men vi längtar efter att uppleva den billigare bakhjulsdrivna versionen av Mach-E, den bör ge mer för pengarna och längre räckvidd.
What Car? tycker att bilen är ett välkommet tillskatt på marknaden för elektriska SUV:ar med sina fina prestanda och generösa utrustning. Men den testade fyrhjulsdrivna modellen är lite för dyr. De gillar väghållningen, men ger minus för inredningskvaliteten och högt vägbuller.
– Vi tror att RWD Extended Range-modellen kommer att bli den mest populära i Mach-E-serien, eftersom dess räckvidd på 61 mil är den längsta av någon elektrisk SUV under 50000 pund.
Norge är en av de viktigaste marknaderna för Mach-E och norska Ford har höga förväntningar på bilen. I Norge kostar den bara 412 000 kr. TV2 Norge har testat och är positiva, även om de oroar sig för hög strömförbrukning och att det snart finns. många alternativ till modellen.
– Bilen har bra köregenskaper. Den är bekväm och mycket stabil. Här kan du köra många mil utan att bli trött. Hittills har den här bilen inte många riktiga konkurrenter. Men fram till nästa år kommer bilar som VW ID.4, Skoda Enyaq och Tesla Model Y, för att nämna några. Då börjar kunderna ha mycket att välja mellan.
Ford Mustang Mach-E Long Range AWD
Motor: Elmotor, 351 hk / 580 Nm
0-100 km / h: 5,1 sekunder
Toppfart: 180 km / h
Batteri: 99 kWh
Räckvidd: 540 kilometer
Laddningshastighet : 150 kW
Max släpvikt: 750 kilo
Bagagerum: 402 + 100 liter
Längd x bredd x höjd: 471/188/162 cm
Vikt: 2182 kilo
Pris: Från 734 900 kr
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter