TEST: Mercedes EQC övertygar – men bilen är för dyr

Varför vill så få köpa Mercedes nya elbil EQC?
Bilen säljer betydligt sämre än ärkerivalen Audi E-tron. 
Efter att ha testkört bilen så framstår kundernas tvekan som högst obefogad – Mercedes-Benz EQC övertygar på flera sätt. Men Mercedes har prisat sig bort från marknaden.

[Best_Wordpress_Gallery id=”82″ gal_title=”EQC”]

Bara 151 svenska köpare har köpt en EQC hittills i år, vilket får ses som en flopp jämfört med att Audi sålt över 1000 bilar av sin elektriska motsvarighet E-tron. Även Tesla har sålt över 200 bilar av sina dyra och stora suv Model X. Även nere från Europa kommer rapporter om att Mercedes EQC säljer dåligt. I hemlandet har bara drygt 400 EQC sålts under första halvan av 2020. Lanseringen i USA har skjutits upp. Bilen lanserades som en riktig ”Tesla-dödare”, när svensken Ola Källenius avtäckte den i Stockholm, men kunderna verkar vara svårtflörtade. 

CarUp gav sig ut på test i en Mercedes EQC i jakten på en förklaringen varför så få vill köpa Mercedes elbil. Enligt Mercedes själva så ”Talar allt för EQC”.

Direkt när vi tar plats bakom ratten i elbilen infinner sig en trevlig känsla i den avantgardistiska interiören. Inredningen flörtar med 60-tals Mercedes, men känns modern på ett flärdfullt och genomdesignat sätt. En stor skärm går tvärs över hela instrumentpanelen, men Mercedes har ändå behållit ett antal knappar så att du inte ska behöva in i skärmen hela tiden. Materialval och vred känns dyrbara och högkvalitativa. Om Audi e-tron utstrålar korrekt och vattenkammad tysk ingenjörskonst så är Mercedes nya stil en mer lekfull bauhaus-inspirerad variant. Men allt är ergonomiskt och fungerar bra i vardagen. Och det är en milsvid skillnad mot den smäckiga känslan i Tesla Model 3. 

Mercedes EQC är en relativt liten suv och bygger i grund och botten på suv:en GLC. Det innebär innermått som är lite mindre än Audi E-tron eller Jaguar I-Pace som får ses som direkta konkurrenter. Det märks främst i baksätet som har mindre benutrymme om det sitter långväxta förare i framsätet. Även bagaget är lite mindre. Men för det mesta räcker utrymmena till för en familj, eller fyra vuxna, om de som ska åka bak inte är allt för långa. 

Ute på vägen visar bilen sina starkaste sidor på en gång. Mercedes EQC bjuder på en mer elektrisk körkänsla än många andra elbilar och i synnerhet jämfört med Audi E-tron. Via paddlar på ratten kan du enkelt ställa in regenereringen så att bilen i stort sett kan köras med endast gaspedalen. Den är påtagligt tyst ända upp till toppfarten på 180 km/h. Betydligt tystare och mer befriad från elektriskt vinande än Audis motsvarighet, som ändå är långt ifrån en bullrig bil. EQC framstår som marknadens tystaste elbil.  

Mercedes EQC har över 400 hk och det märks när bilen ska accelerera från stillastående. Det tar bara drygt fem sekunder upp till 100 km/h. Betydligt långsammare än en Tesla, men ända tillräckligt för de allra flesta behov och det suger till rejält i magen. Accelerationen mattas snabbt ovanför 100, men EQC är ändå väldigt pigg. Lite rappare än Audi och ungefär lika sportig som en Jaguar I-pace. Trots att EQC väger 2,4 ton känns den ganska alert på kurviga vägar, men det känns om den vill häva sig en aning över ena framhjulet vid häftiga accelerationer ut ur böjar. Vikten har sitt pris. 

På motorvägen inbjuder den rappa drivlinan och den mycket välisolerade kupén till farter som ligger långt över de tillåtna i Sverige. Men det är klokast att hålla nere farten till det tillåtna, för annars töms batteriet snabbt. Räckvidden anges av Mercedes till 44,5 mil, men den siffran är ganska teoretisk. Det är mer realistiskt att du ska komma ungefär 35 mil med bilen. Vintertid riskerar räckvidden att krypa under 30 mil.

Medan Audi har plockat marknadsandelar genom smarta och aggressiva kampanjer med E-tron har Mercedes fortsatt att ta väldigt bra betalt för EQC och ta ut listpriser och höga leasingavgifter. Den ganska kompakta suv:en kostar över en miljon kronor med lite extra utrustning. Leasing kan gå på uppemot 10 000 kr per månad. Det har gjort att bara 151 bilar sålts i Sverige i år jämfört med över 1000 Audi E-tron.

För även om baksätet är lite trängre är Mercedes EQC en minst lika bra bil som Audi E-tron. Den är tystare och lite snabbare. Inredningen är lite mer designad och insmickrande. Båda bilarna är tunga och har liknande köregenskaper. Utseendet kan ligga EQC i fatet, många köpare verkar gilla elbilar som inte avviker för mycket designmässigt.

För en privatköpare är kalkylen svår att få ihop om du jämför med en bensindriven Mercedes GLC som kostar hälften så mycket. Men för tjänstebilister kan EQC vara ett spännande och ekonomiskt alternativ med förmånsvärde på mindre än 3000 kr netto i månaden. 

Mercedes börjar att lära sig hemläxan, mer attraktiva leasingkampanjer för EQC börjar dyka upp. Det är möjligt att hitta en EQC på 12 månaders företagsleasing för 8000-9000 kr i månaden. Men fortfarande blir det dyrt för företaget som ska leasa bilen. Ska EQC börja sälja i några större antal i Sverige måste Mercedes komma med ännu mer aggressiva priser. Men bilen i sig, den är det absolut inte något fel på, det är helt enkelt en prisfråga. Till rätt pris borde EQC vara en succé.

Fakta Mercedes EQC 400 4Matic
Pris: Från 805 900 kronor
Motor: Dubbla elmotorer, tillsammans 408 hk, fyrhjulsdrift
Batteri: 80 kWh.
Räckvidd: Upp till 44,5 mil
Prestanda: Toppfart: 180 km/h, 0-100 km/h: 5,1 sekunder
Tjänstevikt: 2 475 kg
Dragvikt: 1 800 kg
Klimatbonus: 60 000 kronor  
Förmånsvärde: Från cirka 2700 kr /mån netto