Nya elbilar laddar allt snabbare. Nio av 23 testade bilar snabbladdade från 10 till 80 procent på mindre än en halvtimme. Men det fanns också bilar som svek och tog betydligt längre tid på sig än utlovat.
NAF och Motor.no har testat hur snabbt 23 olika elbilar kan ladda från 10 till 80 procent vid snabbladdaren. Istället för att enbart titta på den maximala laddeffekten visar testet hur långt tid det tar i verkligheten att återfylla batteriet.
– Våra tester ger därför en fingervisning om vad du kan förvänta dig av bilen jämfört med vad som står i försäljningsmaterialet, säger Nils Sødal, senior kommunikationsrådgivare på NAF.
Allra snabbast var Xpeng G9 som slog tidigare rekord. Den följdes tätt av Lotus Eletre, Nio EL6, Nio ET5 och Kia EV9. Kias stora SUV EV9 imponerade också stort under laddtestet i årets vintertest. Den laddade otroligt smidigt och snyggt med en hög genomsnittlig laddningseffekt.
– Nu börjar laddstoppen bli imponerande korta. Med de bilar som fyller batteriet snabbast hinner man knappt gå på toaletten innan man kan åka vidare, säger Sødal.
Hyundai Ioniq 6 har 800-voltsteknik, men laddade 16 minuter långsammare än utlovat i testet. Dyrbara BMW i5 tog 7 minuter länge på sig än utlovat. Toyota bZ4X var sex minuter snabbare än vad Toyota lovat, men blev ändå jumbo i testet.
De 5 elbilarna som laddar snabbast från 10 till 80 procent
Bil | Tid för laddning 10 – 80 % |
Xpeng G9 | 19 minuter |
Lotus Eletre | 22 minuter |
Nio EL6 | 23 minuter |
Nio ET5 Touring | 24 minuter |
Kia EV9 | 24 minuter |
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter