TEST: Kia Xceed Plug-in-hybrid: Äntligen en vettig laddhybrid utan racerprestanda

Måste en laddhybrid ha över 300 hk och göra 0-100 km/h på under sex sekunder?
Nej, säger Kia och släpper nya crossovern Xceed med en högst blygsam drivlina på totalt 141 hk. 
Vi testar nya laddhybriden som har gjort omedelbar succé hos bilköparna.
Och finner att både prestanda och utrymmen räcker bra i de flesta situationer.

Många av laddhybriderna på marknaden är något så schizofrent som miljöbilar med sportbilsprestanda. Volvo har fram till nyligen enbart sålt laddhybrider med 400 hk och Audi, Volkswagen och BMW har inte varit mycket bättre. Kanske är det ett sätt att motivera den väldigt höga prislappen för laddhybriden, men det finns en inbyggd konflikt i att en miljöbil har en effektstark bensinmotor som i kombination med elmotorn ger rena sportbilsprestandan. 

Kia har valt en helt annan väg med Xceed och hittills verkar bilköparna vara med på noterna. Bilen checkar in på två av de hetaste kriterierna hos bilköpare just nu. Den är en crossover och den är en laddhybrid, bäddat för succé alltså. Och på kort tid har 900 bilar sålts till svenska köpare. Till skillnad från andra laddhybrider nöjer sig Kia med måttliga 141 hk i drivlinan. Den direktinsprutade GDI-motorn är en mycket beskedlig historia på 105 hk och elmotorn ger maximalt 60,5 hk. När allt maxas ut blir det tillsammans 141 hk. Hästkrafterna kommer till framhjulen via en dubbelkopplingslåda. Batteriet är på 8,9 kWh, men på något sätt trollar Kia fram 42 km i elektrisk räckvidd. Och jo, Kias räckvidd verkar stämma gott och väl i verkligheten, åtminstone i sommartemperatur. Vintertid är det en helt annan femma då bensinmotorn surrar mesta tiden för att göra värme. När det är kallt går det inte att köra Kias laddhybrid på enbart el. Det känns inte helt optimalt för miljö och ekonomi.

Design är en av Kias starkaste grenar och det har verkligen fått många nya köpare att upptäcka det koreanska märket. Xceed är inget undantag, utan modellen upplevs som snygg och attraktiv. Bilen är egentligen inte särskilt suvig, men visst är den högre och lite tuffare än en vanlig Ceed, och upplevs som. sportigare och tuffare. Det enda vi har svårt att fördra när det gäller utsidan är fuskrören i bak, det ser tufft ut på håll, men när man kommer nära känns designgimmicken lite löjlig. 

På insidan är det väldigt likt en vanlig Ceed, men inget fel med det. Knappar och reglage sitter där man förväntar sig och det är en trevlig förarmiljö som lever upp till en hög europeisk nivå. Det är dock inte det allra modernaste snittet interiört sett. Men allt fungerar bra och vi gillar att Kia behållit en hel del knappar som gör att allt inte styrs från touchskärmen. Utrymmena räcker till bra för en barnfamilj även på en långresa. Långväxta personer kan dock klaga lite på baksäten efter många mil. Bagageutrymmen hör till kompaktklassens större och det är inga problem att stuva ner semesterbagaget.

Kia Xceed rullar på behagligt när vi ger oss ut på vägarna, men utan att bjuda på några sensationer. Bilen är inte särskilt tystlåten, framförallt är det vägljud som hörs in i kupén. Det är ibland svårt att veta om motorn är i gång eller inte, den är välisolerad, men däcksbullret på grov svensk asfalt gör sig påmint. Men på vägen beter sig bilen som man kan förvänta sig och känns trygg, lättkörd och säker i alla trafiksituationer. 

Motorn och elmotorn på sammanlagt 141 hk räcker till bra, men ibland får man trampa väldigt hårt på gasen för att det ska hända saker. Det är lika många hästkrafter som en Saab Turbo hade för 35 år sedan, men i dag upplevs det knappast som en sportig bil. I uppförsbackar märks det att bensinmotorn är på endast 105 hk och får konstgjord hjälp av en elmotor. 

Men Xceed Plug in Hybrid är en miljöbil och det är inte meningen att det ska vara en sportbil. För stadskörning och lugn avslappnad landsvägskörning är drivlinan perfekt. Den som vill köra sportigt och progressivt bör se sig om efter andra alternativ. Upp till 20 mil får bensinmotorn god hjälp av batteriet och förbrukningen stannar kring 0,25 l/mil, sedan. När vi tömt batteriet stiger långfärdsförbrukningen till en dryg halvliter. 

Som tjänstebil är Xceed rena klippet och kör du på enbart el går det knappast åka billigare i dag. Även för privatpersoner finns det goda chanser att laddhybriden blir en bättre affär än sin bensindrivna motsvarigheter. Prispåslaget är måttligt och dessutom får du miljöbonus. Bilen lär också få ett mycket högre andrahandsvärde än vanliga Xceed. Kan du spara in 100 liter bensin i månaden är det ingen tvekan om att Xceed Plug-in-hybrid blir en lönsam affär. 

Totalt sett är Xceed en trevlig bil som erbjuder ett kostnadseffektivt bilägande, både för miljön och plånboken. Bilen har de fartresurser som behövs, men för den som letar maximal körglädje finns det andra alternativ. Xceed förebådar en tid där alltfler bilar har någon form av laddbar eldrift och hushåller mer med resurserna än dyra racerhybrider med högt inköpspris och lågt förmånsvärde. Dessutom är det en laddhybrid som vanliga privatbilister kan räkna hem. Nackdelen med bilen är att den inte går att köra helt elektriskt under den kallare årstiden, då går bensinmotorn ständigt för att värma bilen. Kia borde kunna sätta in värmepump i sina laddhybrider snart!

Fakta: Kia Xceed Plug in Hybrid

Pris: Från 369 900 kr
Miljöbonus: 34 296
Motor: 4-cylindrig GDI på 1,6 liter, 105 hk, Elmotor, 60,5 hk, systemeffekt: 141 hk.
Växellåda: 7-stegs dubbelkopplingslåda
Batteri: 8,9 kWh
Räckvidd: 42 km.
Fartresurser: 0-100 km/h på 11,0 sekunder. Toppfart 188 km/h.