Nu är Kias efterlängtade värstingbil EV6 GT med 585 hästkrafter äntligen här. Bilen accelererar snabbare än Lamborghini Urus och Audi RS6 Avant och kostar lika mycket som Tesla Model Y Performance.
Låter lockande – men håller den vad den lovar? Här är test, omdöme och betyg av nya elbilen Kia EV6 GT.
– Kia pressar sig fram till framkanten av den elektriska revolutionen, skriver Autocar.
KIA EV6 GT BETYG & TEST Att en Kia skulle kunna köra ifrån de värsta modellerna från Audi och Lamborghini var totalt otänkbart för bara några år sedan. Det var lång karens på en sådan tanke. Men Kia EV6 GT gör 0-100 km/h på endast 3,5 sekunder och har en toppfart på 260 km/h. Bilen ser ut ungefär som den vanliga familjeversionen av Kia EV6, så här kan vi tala om en riktig sleeper.
Bilen kommer med en helt elektrisk drivlina med dubbla motorer ger 585 hk och 740 Nm. Priset har visserligen höjts i takt med inflationen, men för 819 600 kronor får du mycket prestanda för pengarna. Och priset är samma som du får betala för Teslas värsting Model Y Performance.
Kia EV6 GT har en räckvidd på 424 km enligt WLTP och laddar snabbast av alla elbilar med 800 volts laddning 10-80 procent går på 18 minuter om snabbladdaren klarar det.
Bilen är fyrhjulsdriven och har en frontmonterad 218 hästkrafters motor ltillsammans med en bakmonterad 367 hästkrafters motor. Den kombinerade effekten är 585 hk och vridmomentet 740 Newtonmeter. Jämfört med vanliga Kia EV6 har GT förstärkt hjulupphängning, förbättrad bromsprestanda, optimerad styrning och skräddarsydd fjädring.
En elektronisk differentialspärr (e-LSD) säkerställer prestanda och stabiliteten i kurvorna genom att fördela vridmomentet till hjulen med mest grepp. Bilen har ventilerade skivbromsar fram (380 mm) och bak (360 mm).
När det gäller exteriören är bilen ganska lik vanliga EV6, men det finns några skillnader för kännarna. Främre och bakre stötfångaren har designats om för att ge ett tuffare intryck. Bilen har nya 21 tums fälgar.
Interiören har skålade sportstolar klädda i mockaimitation och konstläder. De svarta stolarna har liksom ratten kontrasterande sömmar i neongrönt och metallinlägg med GT-emblem. Mockaimitiationen återkommer även på dörrsidorna. Instrumentpanelen har ett eget mönster och pryds med ett GT-emblem. På ratten sitter den neongröna GT Drive Mode-knappen där bilens körinställningar kan ändras.
Bilen har de vanliga körinställningarna Eco, Normal och Sport. Dessutom kan föraren göra inställningar av elmotorer, bromsar, styrning, fjädring, e-LSD och antisladdsystem (ESC) via GT Drive Mode. Antisladdsystemet kan helt stängas av medan ett dedikerat driftingläge skickar mer kraft till bakhjulen.
Så långt låter det onekligen lovande. Och nu har de första testerna gjorts så att vi får veta hur bra bilen är. Enligt brittiska Autocar är bilen dåliga nyheter, för konkurrenterna vill säga. Den ser inte ut som en muskelbil, men det är precis vad den är. De tycker till och med att gasresponsen skulle varit lite mildare. Men på det hela taget är Kia EV6 GT en övertygande bil.
– Det kan tyckas osannolikt att alltför många varumärkesmedvetna köpare kommer att jämföra denna Kia med Porsche Taycan eller Mercedes EQC men det borde de verkligen göra. Den vanliga EV6 känns redan som ett riktmärke när det gäller dess kombination av användbarhet, pris och prestanda, men GT går vidare med vad som ser ut att vara en oslagbar mängd elektrisk kraft för pengarna när den når Storbritannien senare i år. Kia pressar sig fram till framkanten av den elektriska revolutionen.
Svenska Auto Motor Sport/Recharge klassificerar Kia EV6 GT som den galnaste elbil de kört. Bilen har väldigt direkt kraft, men känslan i styrningen är inte den bästa, det är väldigt mycket elservokänsla enligt tidningen. Den som gasar för mycket i en kurva kan lätt göra en piruett. Men som helhet ger den mycket bil för pengarna för den som älskar prestanda.
– Det här måste vara moderna tiders BMW M5. Fantastiska prestanda i en vanlig familjebilskaross. Men när M5 trots allt kräver en del uppoffringar i vardagen, som styv fjädring, hög förbrukning och buller är EV6 GT verkligen Dr Jekyll och Mr Hyde. Snäll och smart i vardagen och alldeles galen om man så vill.
Autoexpress ger Kia EV6 GT betyg 4 av 5. De ser bilen som en fattigmans-Taycan, även om den vanliga EV6 ger mer för pengarna.
– Den nya EV6 GT kan ses på två sätt: som en exklusiv, dyr och exceptionellt konstruerad Kia, eller som en billigare, mer prisvärd, men nästan lika underhållande Porsche Taycan-rival. Det är svårt att ignorera att den vanliga fyrhjulsdrivna EV6 representerar bättre valuta för pengarna, men för den handfull köpare som är villiga eller kan ta steget med denna EV6 GT kommer de inte att bli besvikna.
Franska Inside EV:s finner att bilen i mångt och mycket är lika bra som den vanliga Kia EV6 GT. Driftingläget är roligt att testa, men mest att betrakta som en leksak. Det som verkligen sticker ut och som kommer att testas oftare är bilens blixtsnabba acceleration.
– Den stående starten, som gör det möjligt att nå 100 km/h på bara 3,5 sekunder, kommer kanske att användas oftare av ägare, när de lämnar en vägtull eller vid rött ljus framför en “gammaldags” sportbil. Återigen i GT-läge drar EV6 GT sina mer än två ton från marken med förvirrande lätthet för en 5-sitsig sedan. Starten är våldsam, bilen skriker knappt på däcken och lyfter i luften tills den når förbjudna hastigheter på våra franska vägar efter några tiotals meter, skriver Inside EV:s.
Frågan blir till slut om Kia EV6 GT är ett bättre köp än Tesla Model Y Performance. Och fransmännen väljer Kia före Tesla.
– Kia EV6 GT är, även med sina nästan 600 hk, faktiskt mer en GT än en riktig sportbil. En sedan som klarar otroliga prestanda, som kommer att imponera på även de mest motvilliga att byta till el, men som är mycket mer uppskattad på långa resor. Redan för att den förblir bekväm och rymlig. Men också för att dess autonomi förblir intressant trots sin kraft, och dess laddningshastighet är bland de bästa på marknaden.
Tyska branschtidningen elektroauto-news är ganska svårflörtade och pekar på att namnet låter lite tråkigt och att det lätt kan förväxlas med GT-Line som är en svagare version av Kia EV6. Men bilen är en riktig ”neutronaccelerator”. Bromsarna kunde dock vara bättre för att få stopp på den snabba framfärden.
– Trots det enorma effekten vill EV6 GT inte bara vara en kilowattsnackare. Den är särskilt övertygande i de andra körlägena förutom GT-programmet och erbjuder attraktiva val. Men eftersom batteripaketet inte precis är generöst dimensionerat på 77,4 kWh måste föraren av sportmaskinen gå till laddstationen senast efter 424 kilometer.
Tyska Autogefühl har filmat ett 28 minuters långt test av bilen i Stockholm på engelska och finner Kia EV6 spektakulär. Accelerationstestet av bilen gör ingen besviken.
– 150 km/h på den korta biten, supebilsacceleration i den här bilen, det gör superbilar mindre attraktiva nuförtiden. Väldigt imponerande.
Den kan ändå fungera som vardagsbil, och testaren hoppas att GT-fjädringen ska komma andra EV6:or.
– Absolut, kanske till och med bättre än den vanliga EV6. Även om bilen har 21-tummare så är det verkligen bra komfort.
Kia EV6 GT finns att beställa hos Kias återförsäljare i Sverige för 819 600 kronor, än så länge går inte EV6 GT att beställa online, men vanliga EV6 går att onlinebeställa hos Carplus.
Fakta Kia EV6 GT
Pris: 819 600 kronor.
Motor: Synkronmotorer 585 hk, Vridmoment max (Nm) 740
Batteri: LIPB (litium-jon-polymer), 77,4 kWh Vikt, ca (kg) 477.1
Laddkontakt CCS Typ 2 (Combo 2)
Laddningstid (AC standardladdning med 1-fas laddbox/16 A, 3,6kW) ca. 21h30min*
Laddningstid (AC standardladdning med 3-fas laddbox, 16 A, 10,5kW) ca. 7h20m*
Laddningstid (DC snabbladdning max 239kW (10-80% laddning) 18 min*
Max räckvidd (km) enligt WLTP 424**
ENERGIFÖRBRUKNING Blandad, kWh/100km enligt WLTP 20,6
Koldioxidutsläpp, CO2 (g/km) 0
PRESTANDA 0-100 km/h (sek) 3,5
Toppfart (km/h) 260
STYRNING Typ / Vändcirkel Elektrisk servostyrning / 11,62 m
HJUL Däckdimension 21″ (255/40 R 21)
Fälg 8.5Jx21 Off-set 43.5mm
BROMSSYSTEM Låsningsfria bromsar (ABS)
Bromsar fram Ventilerade skivor
Bromsar bak Skivor
Parkeringsbroms Verkar på bakhjulen
DIMENSIONER (mm) Längd / Bredd / Höjd / Markfrigång 4695 / 1890 / 1550 / 155
BAGAGEUTRYMME Baksäte uppfällt / nedfällt / under framhuv (liter) 480 / 1290 / 20
VIKTER (kg) Totalvikt 2610
Tjänstevikt 2200
Max släpvagnsvikt 1800
Taklast 80
MILJÖKLASS Euro 6AP
FORDONSSKATT (kr) t.o.m 2022 360
KLIMATBONUS (kr) (ingen bonus då priset överstiger 700 000kr) 0
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter