TEST VW ID.3: Fy bubblan, vilken bra elbil, Volkswagen!

Volkswagen vill göra elbilen till en folklig succé med nya modellen ID.3. 
Kan bilen bli den första elbilen för miljoner bilister? CarUp har testkört på svenska vägar för att se om ID.3 är Bubblans elektriska motsvarighet. 
Och bilen överraskar mycket positivt i första testet – ID.3 bjuder på stor körglädje och är på flera sätt bättre än Tesla Model 3 och Polestar 2. Dessutom är ägarkostnaderna lägre än för en billig Golf. 

TEST ELBILEN ID.3. Gott och väl ett år efter att bilen första gången presenterades i Berlin har de första ID.3-bilarna äntligen landat på svensk mark, även om de bär tyska Wolfsburg-plåtar. Det här är bilen som Volkswagen hoppas ska förändra massbilismen. De tror så mycket på den att de döpt den till ID.3, vilket underförstått är Volkswagens tredje identitet efter Bubblan och Golf som båda har bidragit till att sätta världen på hjul. Volkswagen investerar 330 miljarder kronor i elektrifiering och ska sälja över 100 000 elbilar redan nästa år. År 2025 ska Volkswagen göra 1,5 miljoner elbilar per år. Målet är uppenbarligen att köra om Tesla. Inte undra på att direktörerna drömmer om det när Teslas börsvärde är fyra gånger så högt som Volkswagens. Och det trots att Tesla tillverkar en tjugondel så många bilar. 

Vad är då ID.3 för bil och varför är den så hajpad av Volkswagen och oss inom media? Till att börja med är den ganska exakt lika kompakt som en Volkswagen Golf, men invändigt är den lika stor som Volkswagen Passat, en stor familjebil. Den effektiva paketeringen beror på att den är utvecklad som en elbil från första början. När det gäller prestanda och egenskaper kan man säga att den vill positionera sig mitt emellan lite töntigare elektriska bilar som Nissan Leaf och coola sportiga elbilar som Model 3 och Polestar 2. Och prislappen är klart överkomlig, de första versionerna med mellanstort batteri börjar på 419.900 kr innan du fått elbilspremien på 60 000 kr. Väljer du privatleasing kostar den från 3495 kr /mån. Prislappen är lite dyrare än för en Golf, men när du räknat in de låga driftskostnaderna ska ägarkostnaderna bli lika låga som för Golf. Så långt låter ju allt ganska bra, eller hur?

Vi får nycklarna till en vit ID.3 av First Edition-modell. Den har det mellersta utrustningspaketet som kallas för Plus . Bilen har ett batteri på 58 kWh och en uppgiven räckvidd på 42 mil. Bilens utsida är kanske lite mesig, kanske har designen för lite wow för att ID.3 ska bli en monsterhit. Men Volkswagen som oftast är försiktiga och försöker sälja på en vänlig attityd och att bilen är mindre töntig än en Hyundai Ioniq eller Nissan Leaf, men inte lika fräck och sportig som en Model 3 eller Polestar.

Interiören har fått en del kritik för att vara billig och plastig, men vi upplever att känslan är tillräckligt bra när vi kliver in och stänger dörren. Visst känns platspanelerna på dörrarna för billiga och tunna, men resten får fullt godkänt. Tesla som är betydligt dyrare använder billigare material på sina ställen och har sämre detaljkvalitet. Alltsammans på ID.3 är väldigt väl ihopskruvat på tyskt manér. Inget skrammel eller några skeva och lösa bitar kan förnimmas. ID.3 har varit drabbad av mjukvaruproblem under utvecklingen, men infotainment-systemet känns bättre än i Golf. Att appen inte fungerar från start kan vi leva med, i alla fall tills kylan kommer. Men visst märks det att Volkswagen är långt efter Tesla när det gäller infotainment och mjukvara. En annan liten miss är att ratten täcker växelväljarens markering, men det finns ju bara fram och bakåt, så det är inte så farligt. 

Kupén hos ID.3 känns ljus och rymlig med bättre sikt än hos många andra bilar. Bilen är rymligare än både Tesla Model 3 och Polestar 2. Särskilt i baksätet har Volkswagen lyckats och benutrymmet räcker till för de allra flesta, till och med när långa förare sitter fram. Det finns heller ingen störande mittkonsol eller kardantunnel med batterier som hos Polestar 2. Här slår Volkswagen ID.3 de dyrare konkurrenterna på fingrarna. Bagaget är dock inte jättestort, men det räcker till när man ska storhandla, och en barnvagn bör gå in. 

Vi behöver varken vrida om någon nyckel eller trycka på någon knapp när vi ska starta bilen. Ett tryck på bromsen räcker för att starta bilen, även om startknappen finns kvar. ID.3 svarar mjukt och följsamt direkt när vi trampar på gasen. Dessutom är bilen sällsynt lättmanövrerad med en vändradie på endast 10 meter. Precis som den gamla Bubblan är bilen bakhjulsdriven och har elmotorn baktill. Men tack vare batteriet som ligger i bottenplattan är tyngdpunkten låg och balansen perfekt. ID.3 känns neutral att köra och ger till och med roliga tendenser till överstyrning när vi gasar rejält ur svängar och tvära böjar. Vid häftiga inbromsningar i böjar känns det att bilen väger sina modiga 1794 kilo, och den häver sig lite över framhjulen ibland. Den fina väghållningen gör att vi direkt längtar efter de sportigare varianter som kommer senare. 

Det känns som att bilen är tystare än Volkswagen Golf, och när vi låter en släppa loss på motorvägen får vi ljudkomforten bekräftad. Bilen går väldigt tyst ända upp i hög fart. En Tesla Model 3 är betydligt bullrigare, och en ljudmätning mellan ID.3 och Polestar 2 blir spännande. 

Den låga tyngdpunkten i kombination med bakhjulsdrift gör bilen väldigt rolig att köra, samtidigt som den känns trygg och säker i de flesta situationer. De 204 hästkrafterna ger hyfsade fartresurser, men bilen är ganska tung. Efter 60 km/h mattas accelerationen en hel del. Men i det långa loppet behöver ingen köra fortare än 0-100 km/h på 7,3 sekunder. ID.3 har trumbromsar i bak, men det är ändå bra bett i bromsarna och bilen stannar betryggande. Tveklöst är ID.3 roligare att köra än både Golf och Passat, och den ligger inte långt efter de mycket dyrare Tesla och Polestar, även om fartresurserna är betydligt tamare. 

Ett lite märkligt frågetecken har jag efter en dag i bilen: När min co-driver kör blir jag vid flera tillfällen åksjuk i passagerarstolen. Allra mest när läget med stark regenerering är påslaget. På något sätt gungar bilen lite fram och tillbaka med bakhjulsdriften och det starka vridmomentet. Och det har inte med ovana vid elbilar att göra. Vid lite mer forcerad körning blir det extra påtagligt. Och även den andra föraren blir åksjuk i passagerarsätet efter lite snabbare körning på motorväg. Kanske är det en vanesak, eller så gör bakhjulsdriften och motorn på bakaxeln i kombination med den höga vikten att det blir sjögång i bilen. Den som ska köpa en ID.3 gör säkrast i en provkörning med passagerare. 

Räckvidden är lite svår att ha en säker uppfattning om ännu. Enligt WLTP ska modellen komma 42 mil på en laddning, och nyligen slogs världsrekord när en ID.3 kördes 53 mil på en laddning från Tyskland till Schweiz. När vi kliver ini bilen så anger den att vi ska komma 36 mil, en siffra som minskar i takt med milen, så knappt 40 mil är nog sannolikt i svenskt vardagsbruk. Mindre än Tesla, men fullt tillräckligt när du inte ska resa till fjällen . Men räkna med att det blir minst lika dyrt att ladda på långresor som att tanka en fossilbil.

Den gamla Bubbblan hade bagageutrymmet fram. Vi öppnar huven på ID.3 och hoppas hitta den moderna elbilens motsvarighet: frunken. Men här finns ingen frunk, bara elektronik, pumpar och apparater. Lite synd faktiskt, frunken är bra att gömma laddsladdar i.

Sammanfattningsvis är nya Volkswagen ID.3 en imponerande bil som överraskar mig positivt och var ännu bättre än jag hade trott. Den är lika rymlig som en Tesla Model 3, och lite rymligare än en Polestar 2 som inte är konstruerad för att byggas som elbil. Komforten och väghållningen ligger på par med premiumelbilar. Bilen känns väl ihopskruvad, men materialen är förstås lite billigare än i dyrare elbilar. ID.3 kan inte matcha Teslas räckvidd, grymma laddnätverk och spjutspetsteknik, men den ger dig mycket elbil för mindre pengar. En vanlig svensk familj har för första gången råd med en elbil med komfort och köregenskaper i toppklass, det är ett steg framåt i utvecklingen. Volkswagen har gjort sin hemläxa. Om det enbart hängde på bilen så finns de faktiskt  förutsättningar att ID.3 kan bli elbilarnas motsvarighet till Golf och Bubbla. 

Men det kommer inte att räcka att biltillverkarna tar fram fantastiska elbilar. Just nu ökar elbilar bara med 11 procent i Sverige, medan laddhybrider ökar med 140 procent. Det fattas helt enkelt infrastruktur och laddningsmöjligheter för många, till exempel de som bor i lägenhet. Nu måste staten göra sitt så att det blir enkelt, billigt och bekvämt att köra elektriskt. Att bilen blir dyrare att ladda på långresan än vad det är att tanka en bensinbil avskräcker, även om det handlar om en procent av förbrukningen. Än så länge är laddhybrider lika billiga att äga och köra med som elbilar, och för många mer praktiska på långresor. Försäljningsstatistiken talar sitt tydliga språk.

Men sett till själva bilen så är den tillräckligt bra, även om designen är aningen tam. Totalt sett är det full pott för ID.3 när det gäller köregenskaper, användbarhet och värde för pengarna. Klarar du dig på knappt 40 mils räckvidd, köp den. Fy, bubblan vad bra Volkswagen!

Fakta Volkswagen ID.3

ID.3 erbjuds med tre olika batteristorlekar med räckvidder på upp till 330, 420 respektive 550 km, enligt körcykeln WLTP. Den första utgåvan av ID.3 är utrustad med det mellanstora batteriet med en kapacitet på 58 kWh som ger en räckvidd på upp till 420 km.

Priser: 
Grundversionen av ID.3 1st (419 900 kr) inkluderar bland annat värmepump, adaptiv farthållare, filhållningsassistenten ’Lane Assist’, nödbromsassistenten ’Emergency Assist’, närområdesövervakningen.

ID.3 1st Plus (479 900 kr) har dessutom bland annat backkamera och ‘Keyless Advanced’ nyckelfri start, upplåsning och låsning. LED-bakljus och 19-tums lättmetallfälgar.

Den mest utrustade versionen, ID.3 1st Max (541 900 kr) innehåller dessutom bland annat en AR Head-Up-display (vissa funktioner ej tillgängliga från start) stort panoramatak och 20-tums lättmetallfälgar. Den är också utrustad med förarassistanssystemet ‘Travel Assist’ och Comfort’-telefoni med induktiv laddning. 

Klimatbonus: 60 000 kr
Max effekt: 204 hk (150 kW)
Max vridmoment: 310 Nm
Energiförbrukning, blandad körning (WLTP): 15,7 kWh/100 km (Plus) / 16,1 kWh/100 km (Max)
CO2-utsläpp, blandad körning: 0 g/km
Topphastighet: 160 km/h
Acceleration, 0-100 km/h: 7,3 s
Batterikapacitet, netto: 58 kWh
Räckvidd (WLTP): upp till 419 km (Plus) / 409 km (Max)
Längd: 4 261 mm (4 356 mm med monterat cykelhållarfäste)
Bredd: 1 809 mm
Höjd: 1 568 mm
Hjulbas: 2 771 mm
Tjänstevikt: 1 794 kg
Totalvikt: 2 260 kg
Luftmotståndskoefficient: 0,27
Vändcirkel: 10,2 m
Bagagevolym: 385 liter vid uppfällt baksäte, 1 267 liter vid nedfällt baksäte

MEST LÄSTA

[wpp limit=5 range='last7days' order_by='views' thumbnail_width=120 thumbnail_height=120 stats_date=1 stats_date_format='j F Y, H:i' post_html='
  • {thumb}

    {text_title}


    {date}
  • ']

    Senaste nytt

    Tester