USA:s mest sålda bilmodell har kommit till Sverige. Carup har testkört värsingen Ford F-150 Raptor. Med en V6 med dubbelturbo på 450 hästkrafter är det en pickup steroider som klarar allt.
För den som behöver en allroundbil som klarar allt är Ford F-150 Raptor kanske det enda valet. Bilen har enorma utrymmen, både på flaket och inne i kupén med generösa fram- och baksäten. Den är en komfortkung på motorvägen, och har ändå få övermän i terrängen. På många sätt oemotståndlig, men åndå kan den sägas vara dinosaurie med en bensinsörplande V6-motor med dubbelturbo.
När jag först närmar mig F-150 Raptor ter den sig lite skrämmande. Den är ännu större och maffigare än en vanlig Ford F-150 som redan den är imponerande. V6:an vrålar när jag trycker på startknappen. Men så fort jag lägger i drive-läget och kör iväg framstår bilen som ganska smidig och lättkörd. Plötsligt kan jag förstå varför miljontals amerikaner har den som favoritbil.
Under huven finns högeffektsversionen av Fords 3,5-liters EcoBoost V-6 på hela 450 hästkrafter. Avgaspiporna är lika grova som en större underarm. Hästarna går ner i backen via en 10-växlad automatisk växellåda som driver alla fyra hjulen, det finns också ett landsvägsläge med bakhjulsdrift. För den som kommer från en elbil är det ovant med en effektstark bensinare som vill dra iväg om du inte står på bromsen.
De 450 hästkrafterna låter monstruösa på tomgång, men när jag drar iväg i trafiken stillar sig motorn. På motorvägen lägger sig motorn bekvämt tillrätta strax över tomgång på under 2000 varv. Utsikten över trafiken är härlig. Poängen med vanliga SUV:ar, att se ut över trafiken, har ju gått förlorad när alla har SUV:ar. Med F-150 kommer den härliga känslan att sitta högt i trafiken tillbaka. Styrningen är lite diffus, och på testbilen står ratten lite snett, men bilen är kursstabil och avslappnande att glida fram med. Kabinen har lyxig läderklädsel och är väldigt ombonad, även om kvalitetskänslan på Fordvis inte ligger i den främsta premiumklassen.
Det kan låta väldigt imponerande med 450 hästkrafter, men bilen känns ändå ganska sävlig. Det finns en fördröjning från det att du trycker gasen i botten tills dess att det fortplantar sig ner i vägen. 2,7 ton skämtar man inte bort även med en kraftfull motor.
På smala småvägar är den lite klumpigare att köra. Visserligen har medtrafikanterna respekt för Raptorn och håller undan lite. Men är det smalt vill man helst inte älga på i 70, det känns bättre att sakta ner för att kunna mötas säkert och tryggt. På grusvägar och i terräng är den däremot underbar. Fjädringen är fantastisk och sväljer det mesta och där du måste sakta ner med en vanlig bil svävar Forden över ojämnheterna. Terrängegenskaperna är så kompetenta att du behöver ut på en terrängbana för att sätta bilen på prov, i ganska vattenkammad körning på dåliga grus- och traktorvägar sätts den inte på prov.
Men inne i stan känns det besvärligt att köra Raptor, även om utsikten över trafiken underlättar. Bilen går inte in i normala parkeringsgarage eller P-fickor, det går åt fyra platser för att härbärgera monstret. Att fickparkera den längs gatan är bara att glömma. Svängradien är i alla fall hyfsad med tanke på storleken. Kör du mycket i stan och tätorter bör du fundera på hur du löser parkeringsfrågan innan du slår till på en F-150 Raptor.
Med tanke på storleken är bensintörsten inte så farlig. Ford F-150 Raptor dricker ungefär 1,5 liter per milen under mitt test. Men den som jagar billiga mil väljer knappast den här bilen. Den som vill komma billigare undan väljer med fördel en F-150 med etanoldrift som har lite lägre fordonsskatt. Priset för Raptormodellen är 1,7 miljoner kronor.
För den som ofta färdas på dåliga vägar långt ute på landsbygden och vill ha en äventyrsbil på steroider som är ostoppbar kan Ford F-150 Raptor vara motiverad. Att slänga upp ett stort tält och några mountainbikes på flaket och ge sig iväg till världens ände är inga problem. I staden är den malplacerad och mest en showoff. Ja, sånt säljer ändå bilar. För de flesta räcker nog en mer vanlig Ford F-150, även om den är långt ifrån lika imponerande och uppseendeväckande.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter