Test Cupra Formentor VZ5: En bil för verkliga råskinn

Cupra Formentor har äntligen kommit till Sverige i superversionen VZ5. 
Den spanska SUV:en har fått en femcylindrig racermotor på 390 hästkrafter från Audi RS3. 
Carup har testat bilen som är för de verkliga råskinnen.

Genom att byta namn på Seat har ett betydligt coolare bilmärke skapats. Även om bilarna länge har varit utmärkta har Seat förblivit ett lågstatusmärke med svajande sex appeal. Cupra är i grunden samma bilar, men med fräckare design och ett varumärke som laddas med tuffhet och racing. Tricket funkar och Cupra har snart gått om Seat i försäljning i Sverige. 

Cupra Formentor är den första unika bilen från märket som inte ens säljs med Seatmärken. Det handlar om en tufft designad suv som med fina köregenskaper som hittills funnits som laddhybrid och i prestandamodellen VZ310. Bilen är något av en succé i Sverige och har sålts i 700 exemplar. 

Nu presenterar Cupra en riktig värstingversion av Formentor som bara ska tillverkas i 7000 exemplar. På något sätt har spanjorerna lyckats få låna Audis verkliga kronjuvel, den femcylindriga turbofemman på 2,5 liter från RS3 och RS Q3 och transplanterat den i den spanska crossovern. 

Exteriört sett är skillnaden ganska subtil mot de andra versionerna av Formentor. Inget fel med det, modellen är redan ganska kaxig. Bilen har fått en del kolfiber i fronten och fyra tuffa avgaspipor flankerade av diffusorer. Dessutom är däcken ännu bredare och bilen rullar på 20-tummare. Bromsoken kommer från Akebono, det handlar om sexkolvsok med skivor på 375 mm i fram. 

 När jag gläntar på dörren till kabinen har det hänt lite mer. De gamla stolarna är utbytta mot extrema skalsportstolar och flera nya delar med Cupramärket i kopparfärg. Smarta detaljer som lyfter en redan stilig kabin. 

Redan när jag tar plats i sportstolarna är det tydligt att Formentor VZ5 är en familje-suv utöver det vanliga. Stolarna är hårda och jag sitter som klistrad. Det här är en körställning från racing och långtifrån optimerad för långkörningar. 

När jag trycker på startknappen på ratten drar turbofemman i gång med ett förvånansvärt diskret läte. I Audi sjunger motorn som en spetsad Quattro-rallybil, men i den spanska editionen är sången annorlunda, lite mer som en spansk tenor. 

Cupra Formentor VZ5 har en sjuväxlad dubbelkopplingslåda och ett system för  fyrhjulsdrift med torque vectoring på bakhjulen. Det gör att bilen kan styra in i kurvorna och det går även att sätta bilen i en väldigt underhållande driftingläge. Enligt Cupra ska bilen få ner kraften i backen snabbare än VZ310, tack vare ett annat Haldex-system. Dynamisk chassikontroll med adaptiv dämpning är standard

Med sport- och Cupralägena förvandlas bilen till ett explosivt monster, och det är upplagt för busiga upptåg och inspirerad körning. Det här är i första hand en bil som är till för att underhålla föraren. Den är  inte byggd med tanke på passagerarnas komfort, och det märks ganska tydligt. 

På motorväg är bilen ganska högljudd, och den passar bäst för racinga utflykter på ringlande vägar eller på racerbanan, som verkligen är bilens rätta element. 

Formentor är en både snygg och kompetent crossover även i motorsvagare versioner, och den som söker en mer civiliserad upplevelse väljer med fördel laddhybriden. De verkliga råskinnen får sitt lystmäte i Formentor VZ5, som är en marknadens mest brutala bilar. 

Vem som har gett den femcylindriga kraftkällan den bästa konfigurationen av Audi och Cupra är en smaksak. 0-100 km/h går på 4,2 sekunder, det gör Formentor snabbare än Audi RS Q3, men slöare än den rappa RS3.

Styrningen har en direkt känsla, men kommunicerar inte så mycket av vägen, kanske beror det på vinterdäcken som satt på under testet. För ett säkert omdöme skulle jag behöva testa Formentor VZ5 på bana med sommardäck, helst halvslicks.

VZ5 är en fascinerande bil för den som vill vara kompromisslös varje dag, men din partner och familj blir nog inte alltför besviken om du skulle välja Formenter e-hybrid i stället. 

Fakta Cupra Formentor VZ5

Motor: Femcylindrig 2.5 TSI-motor som levererar 390 hk och 480 Nm.
Växellåda: 7-stegs DSG
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0 till 100 km/h på 4,2 sekunder. Toppfart: 250 km/h.
Pris: 649 900 kronor.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester