Vilken laddbox ska jag välja till min elbil? En ny undersökning visar att väggmonterad laddbox är betydligt effektivare än vägguttaget. En ny robust laddstation är Ctek Chargestorm Connected 2 som blivit populär både i bostadsrättsföreningar och hemmamiljö. Carup har testat laddstationen.
Elbilarna växer så det knakar i Sverige och ungefär var tredje såld nybil i år är helt elektrisk. Samtidigt har försäljningen av laddhybrider gått ner något. Oavsett vilken biltyp du väljer är det en god idé att skaffa en laddbox. Bor du i villa eller radhus råder du själv över laddningen. Bor du i bostadsrätt eller hyresrätt behöver föreningen eller hyresvärden vara involverade i beslutet.
En ny undersökning från tyska ADAC visar att laddstationer är betydligt effektivare att ladda med än en box för väguttaget. Vissa bilar har laddförluster på upp till 30 procent när de laddas via väguttaget. Med en laddbox sjunker laddförlusten till 5-10 procent. Det är värdefulla kilowattimmar nu när strömmen är rekorddyr.
Ett av de senaste tillskotten bland laddstationerna på marknaden är Ctek Chargestorm Connected 2. Boxen har blivit populär bland bostadsrättsföreningar och i andra offentliga miljöer, men för den som laddar mycket hemma passar den robusta boxen också bra.
Elektrikern hade ett ganska enkelt jobb med att installera boxen, trots att det var första gången för honom. Chargestorm Connected 2 är inte den mest diskreta eller minsta boxen, men den är desto mer rejäl och stabil. Höljet är stryktåligt och den har en stor display som gör att du kan se om boxen arbetar, även på avstånd under en snöstorm.
Precis som de allra flesta boxar laddar den med trefas och 11 kW. Den finns med dubbla kontakter men vi har testat den i singelkontaktutförande och Typ2-uttag. När boxen väl är installerad är den busenkel att använda. Du behöver inte göra något mer än att plugga in bilen och sedan startar laddningen.
För den som vill ha mer kontroll och styra olika parametrar finns en app som kan kontrollera Chargestorm. En nackdel är att kommunikationen med appen inte är trådlås, så laddboxen kräver att du har en nätanslutning via kabel om du vill appstyra den.
Men det går bra att ladda utan app och idag kan många elbilar styra laddning via sina egna appar. I appen kan du bland annat se laddeffekt och tidsstyra laddning om du har rörligt timpris eller vill ladda när andra elförbrukare drar ett minimum.
Chargestorm Connected 2 kommer med inbyggd lastbalansering, och den reagerar snabbt på olika förbrukare i villan som konkurrerar med effekttilldelningen i laddboxen. Från början trodde jag att det var något fel när laddaren avbröt laddningen då jag spolade i kranen. Men motorn till brunnspumpen ger ifrån sig en plötslig effektspik och då går lastbalanseraren in för att skydda elsystemet och säkringarna. Lite irriterande, men laddningen startar snart om igen.
Vi testade att ladda flera olika elbilar, bland annat Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq. Samtliga bilar fungerade bra med laddboxen, så inget fanns att klaga på när det gäller den mest grundläggande funktionen hos en laddbox.
Visst finns det snyggare laddboxar ur ett estetiskt perspektiv, men frågan är om de är lika hållbara i längden? Både hölje och kontaktdon ger ett stabilt och robust intryck hos Chargestorm.
Prislappen ligger lite högre än för många andra boxar. Chargestorm är ett alternativ för den som laddar mycket hemma och vill ha en stryktålig laddstation som du kan lita på eller köper in laddboxar till bostadsrättsföreningar och andra offentliga miljöer.
Fakta Ctek Chargestorm Connected 2
Tillverkare: Ctek Emobility
Pris: Cirka 12 500 kronor
Maxström och laddningseffekt: 11kW vid 16 A/3-fas.
Uppkoppling: Ethernet, 4g som tillval
Rfid-läsare: Ja, finns som tillval.
Lastbalanserare: Tillval.
Skyddsklass: IP54
Mått: 449 x 282 x 160 mm
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter