Ju smalare däck på vintern desto bättre, lyder en gammal sanning. Men stämmer det verkligen? Här får vi svaret.
Att smalare däck är bättre på snö och is har mer eller mindre blivit en sanning. Teorin är att den mindre kontaktytan ska få mer tryck från vikten, och därmed ge mer grepp. Ett bredare däck skulle å andra sidan kunna få mer grepp eftersom kontaktytan är större och få mer grepp samt packa in mer snö i mönstret. Jonathan Benson på Tyre Review bestämde sig för att gå till botten och undersöka vilket däck som är bäst – smalt eller brett.
Med viss hjälp av Hankook har han testat däck i bredder från 205 till 275 mm på en BMW 3-serie. Däcken som ställdes mot varandra var i dimensionerna 205/60 R16, 225/45 R18, 255/35 R19 och 275/35 R19. Det visar sig att däcken i olika dimensioner är bra på olika saker, och att skillnaderna mellan däcken är förvånansvärt små.
Det smalaste däcket var inte snabbast runt en bana, det var 225/18 som presterade bäst. Förvånande nog var skillnaden i körkänsla på en snöbana relativt liten även mellan det smalast och det bredast däcket.
– Det stora breda bakdäcket tillät mig att leka graciöst med bakdäcket, vilket jag verkligen gillade skillnaderna var dock extremt små, säger Jonathan i filmen.
När det kommer till acceleration på snö och is vann dock det smala 205-däcket ganska klart. Men när det kommer till bromsegenskaper på snö och is var det faktiskt bredare däck som avgick med segern. 225/45-däcket stannade snabbast på snö, medan det allra bredaste däcket 275/35 hade den kortaste stoppsträckan på is. Det smalaste däcket hade längst stoppsträcka på is. Men skillnaderna är ganska små.
Totalt sett visar det sig att skillnaderna mellan de olika däckbredderna var ganska små. Det är i själva verket viktigare att ha bra däck, för det kan skilja mer mellan bra och dåliga däck än mellan olika dimensioner. Det är värt att ha i åtanke att testet gjorts med dubbfria friktionsdäck.
– När det gäller bredd, sluta bara att oroa dig för det, välj ett bra vinterdäck inte ett brett vinterdäck eller ett smalt vinterdäck, säger Jonathan Benson.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter