Teslas säljare i Kina får jobba 13 timmar per dag

Tesla har lyckats öka i Kina – när siffrorna rasar i omvärlden. Nu kommer rapporter om att säljpersonalen jobbar 13 timmar om dagen, sju dagar i veckan.

När Teslas försäljning i Europa fallit kraftigt har försäljningen i Kina hållit ställningarna. Första kvartalet blev det en ökning av registrerade bilar med 1,8 procent. Detta trots att grossistförsäljningen från fabriken ska ha minskat med 21,8 procent. Men nu kommer rapporter om att försäljningen kommer med ett högt pris – för personalen. 

Teslas bilförsäljare tvingas jobba 13 timmar om dagen sju dagar i veckan, uppger Jiemian News. De börjar klockan nio på morgonen och slutar inte förrän klockan 22 på kvällen. För att klara sina mål behöver de sälja en bil om dagen för att nå 30 bilar i månaden. Men de flesta får kämpa hårt för att sälja 3 till 4 bilar i veckan. 
– Dagarna då vi inte behövde presentera produkter för användare och beställningar kom ”automatiskt” levererades till deras tröskel är borta för alltid, berättar en säljare för Jiemian News. 

För att nå målen behöver Teslas säljare samla in information om 10 spekulanter om dagen. Fylla i tre formulär med provkörningar och ha fyra grupper med provkörningar på en dag. Men säljare berättar att de ofta bara lyckas ha en grupp provkörningar. 
– Om jag inte blir klar kan jag inte gå hem med sinnesfrid och måste fortsätta ringa telefonsamtal, säger en säljare. 

Resultatet blir att säljarna får klara sig på grundlönen som är på motsvarande 17 000 kronor. Säljarna klagar över att Tesla köper all deras tid, och att de inte har någon motivation. De tuffa målen uppges ha lett till hög personalomsättning. Tidigare stannade en säljare i genomsnitt tre månader, nu byts de ut efter bara 1,5 månad. 

Tesla anses inte längre vara ett innovativt och nyskapande bilmärke i Kina. Istället är det nya kinesiska bilmodeller många köpare åtrår. En dödsolycka och brand med en Xiaomi SU7 har gjort att många kinesiska bilköpare nu efterfrågar mekaniska dörrhandtag på bilen, något Tesla inte har i baksätet. 

 I mars ökade dock nya Tesla Model Y Juniper med 18,8 procent i Kina. Tesla har infört nollränta på sina bilar i Kina. Många hoppas nu att ny billigare avskalad version av Model Y ska få fart på försäljningen. Men i helgen kom uppgifter att den elbilen är försenad. På tisdag kommer Tesla med sin kvartalsrapport, då kan vi eventuellt få klarhet i vilka nyheter som väntar. Tidigare har Elon Musk lovat att den billigare elbilen ska börja levereras under första halvåret 2025. 
LÄS MER: