Tesla och Elon Musk kommer att presentera en jättenyhet den 1 mars på ett stort event på Teslas Gigafactory Texas. Många tror att det handlar om en ny mindre billigare bil som nästan alla bilköpare har råd med.
– Master Plan 3, vägen till en helt hållbar energiframtid för jorden kommer att presenteras den 1 mars. Framtiden är ljus! skriver Elon Musk på Twitter.
Elon Musk går nu ut och säger på Twitter att Tesla ska presentera sin Master Plan 3 på investerardagen den 1 mars. Det är sedan tidigare bekräftat att Tesla ska berätta, och eventuellt visa upp, en ny fordonsplattform. Det handlar med stor sannolikhet om en ny elbil som är överkomlig för nästan alla bilköpare.
Elon Musk har tidigare avslöjat vad hans Master Plan 3 går ut på i abstrakta termer. På Twitter (var annars?) i mars 2022 berättade han att planen handlar om att skala upp Teslas verksamhet till en extrem storlek som använder AI för att flytta bort mänskligheten från fossila bränslen.
Master Plan 3, the path to a fully sustainable energy future for Earth will be presented on March 1.
— Elon Musk (@elonmusk) February 8, 2023
The future is bright! pic.twitter.com/11ug0LRlbD
Tesla är dock i första hand en biltillverkare och den viktigaste delen torde handla om den nya fordonsplattformen som de flesta tror innebär nya mindre elbilar i flera versioner som blir överkomliga för den stora massan av bilköpare. Plattformen kommer att vara betydligt flexiblare än dagens modeller och dessutom mycket billigare att tillverka. Elon Musk har tidigare sagt att volymen blir större än alla dagens modeller tillsammans.
Tesla har tidigare vuxit enligt Elon Musks tidigare två Master Plans. Den första planen släpptes i augusti 2006 på Teslas hemsida och handlade om hur Tesla skulle gå från nischad liten elbilstillverkare till en stor biltillverkare. Första delen av planen publicerades på Teslas hemsida i augusti 2006 och såg ut så här:
- Bygg sportbil.
- Använd de pengarna för att bygga en prisvärd bil.
- Använd de pengarna för att bygga en ännu mer prisvärd bil.
- Medan du gör ovan, tillhandahåll också elproduktionsalternativ med nollutsläpp.
Planen hade många utmaningar, men genomfördes. Tesla byggde Roadster och använde sedan pengarna till Model S. Intäkterna från Model S användes för att lansera Model 3 och Model Y.
Del två av Master Plan presenterades under ett event 2016 efter att Tesla presenterat Model 3. Och den planen kan inte sägas vara fullt genomförd ännu. Tesla har ännu inte bilar i alla segment. Och vissa delar som Teslas solcellstak med batterilagring är ingen större succé, även om idén är nog så genial. Vi väntar ännu på att den självkörande förmågan ska bli klar och att bilen ska tjäna pengar när vi inte använder den. Så här såg planen ut:
- Skapa fantastiska soltak med sömlöst integrerad batterilagring.
- Utöka produktlinjen för elfordon för att adressera alla större segment.
- Utveckla en självkörande förmåga som är 10 gånger säkrare än manuell via massiv inlärning av fordonsparken.
- Gör det möjligt för din bil att tjäna pengar åt dig när du inte använder den.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter