Tesla har börjat sätta in fejkade kameror i sina bilar med uppdaterad hårdvara. Företaget bekräftar det oväntade draget i sina manualer. Men än så länge är det ett stort mysterium varför Tesla använder kamera-attrapper.
Tesla håller på att gå över till en ny hårdvara för kameror och sensorer för förarstöd i sina bilar. Den så kallade Hardware 4.0 har redan börjat monteras i Tesla Model S och Model X i USA och väntas snart komma även till Model Y och Model 3. Hårdvaruenheten behövs både för autopiloten och Full Self Driving-systemet.
Ett förvånande drag är att de tre kamerorna i framrutan nu är utbytta till två kameror, och att Tesla ersatt den tredje kameran med en attrapp. Ansökningshandlingar till kinesiska myndigheter avslöjar Teslas oväntade drag, skriver Electrek. Precis som tidigare ser det ut som att Tesla har tre kameror som är framåtriktade, men en tredje kamera är bara ett tomt skal.
Tesla bekräftar den överraskande konstruktionen i sin manual: ”Tvåkameraenheten har utskärningar för 3 kameralinsenheter, men en av utskärningarna är fylld med en dummykamera.” De lämnar dock ingen förklaring, men fortfarande finns en outnyttjad ingång i den nya datorn för Hardware 4.0. Enligt spekulationer ska Tesla i efterhand montera ytterligare en riktig kamera.
Samtidigt som den nya hårdvaran börjar levereras lanserar företaget Model S och Model Y i en ny färg som kallas Ultra Red och som kan ses på bilderna härintill. Bilarna har också fått ett panoramatak som är lättare och släpper igenom mera ljus, men ändå skyddar mot UV-strålning. Bilarna har också fått nya bättre bromsbelägg.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter