Ett erbjudande som verkade för bra för att vara sant. Under några timmar hade kunder möjlighet att köpa en Tesla Model Y för 900 kronor i månaden och en mindre insats. Tesla skyller jättemissen på ett webbplatsfel.
Tesla har under den senaste tiden haft olika rabatter på sina bilar men aldrig i denna skala. Under några timmar den 1 juli hade kunder i Storbritannien möjlighet att köpa en Tesla Model Y för enbart 900 kronor i månaden och en engångsinsättning på 13 000 kronor. Model Y kostar egentligen cirka 600 000 kronor och är företagets storsäljare, vilket gjorde många väldigt förvånade när de upptäckte supererbjudandet som inte gick att tacka nej till.
På sociala medier spreds nyheten snabbt och en gammal motorjournalist från Autocar skrev på X så här.
– Jag har precis köpt mig en helt ny Model Y för 900 kronor i månaden, med bara 13 000 kronor i deposition. Tvåårsavtal, 1600 mil per år. Bilen dyker upp om några veckor. Vet du när vissa saker verkar för bra för att vara sanna? Låt oss se, skrev Steve Fowler på X.
Affären var också för bra för att vara sann. Elon Musks företag avbröt alla berörda beställningar, samtidigt som de skulle betala tillbaka alla pengar som dragits vid köpet. I ett uttalande skyllde företaget på ett webbplatsfel som “orsakade att felaktiga finansieringsalternativ visades.”
Efter Teslas agerande att avbryta erbjudandet har det blivit stora diskussioner på X ifall företaget verkligen kan agera på det sättet mot sina kunder. Men enligt Scott Dixon som är en självutnämnd konsumentmästare har Tesla gjort fel, men inte så att de går att straffa företaget.
– De borde det, men i verkligheten kommer de förmodligen inte att göra det och behöver inte göra det. Eftersom det klassas som en “inbjudan till förhandling” – inte juridiskt bindande, skrev Scott Dixon på X.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.