Teslas hemstat – nu vill de införa km-skatt

Delstaten pressade fram elbilarnas genombrott. Nu vill de börja ta betalt av dem som valde bort bensinen för elbilen. Genom en ny skatt som gör att elbilsägare ska betala för varje kilometer de kör.

Kalifornien var först med att driva på elbilsrevolutionen. Det är också delstaten där Tesla växte fram och där elbilen blivit vardag. Nu vill samma hemstat införa en kilometerskatt för elbilar, rapporterar CarScoops. Det väcker både oro och nya frågor om vad elektrifieringen egentligen kostar.
– Någon måste betala för vägarna. Det borde vara de som använder dem.

Det säger David Kline från California Taxpayers Association och det sammanfattar bakgrunden till förslaget. När Kalifornien siktar på att nå koldioxidneutralitet till 2045 blir elbilar norm och bensinbilar försvinner gradvis. Problemet är att nästan 80 procent av vägunderhållet i dag finansieras av skatt på bensin. När färre tankar sinar statens största intäktskälla för att hålla vägarna i skick.

Kalifornien vill införa kilometerskatt för elbilar och ta betalt för varje meter de rullar.

Därför har delstaten testat ett nytt system där elbilsägare betalar per mil de kör. I ett pilotprojekt tidigare i år fick elbilsägare betala motsvarande 2–4 cent per mile. Det låter lite, men blir snabbt pengar. En person som pendlar totalt cirka 10 mil per dag beräknas få ett tillägg på cirka 11 dollar i veckan. I svenska kronor blir det ungefär 100 kronor per vecka, drygt 400 kronor i månaden för att bara använda vägarna som vanligt.

Men kostnaden är inte den enda invändningen. För att kunna ta betalt per mil måste staten också veta hur långt varje bil kör. En av lösningarna som diskuteras är att installera en liten enhet i bilen som registrerar körsträckan. Det skulle kosta stora pengar att rulla ut och väcker samtidigt obehag hos många bilägare som inte vill bli spårade i vardagen.

David Kline håller med om grundtanken bakom kilometerskatten – att vägarna måste finansieras av dem som använder dem. Men samtidigt varnar han för att systemet kan slå snett och ge en oväntad kostnadsökning för vissa grupper. Han uttrycker oro för att skatten kan slå ojämnt.
– Det kan i slutändan flytta över bördan på andra grupper.

De som bor i glesbygd eller har långa arbetsresor kan drabbas hårdast, medan storstadsbor med korta körsträckor klarar sig undan med betydligt lägre kostnader. Kalifornien har ännu inte bestämt hur en permanent modell ska se ut, men klart är att elbilar snart kan få en helt ny kostnad. Även i delstaten där elbilen en gång tog fart.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt