Teslas robottaxi är inte bara robot. En rapport från Deutsche Bank avslöjar oända detaljer bakom taxiplanerna. “Robottaxin” kommer att ha en mänsklig operatör som är beredd att ingripa på distans.
Framtidens taxibilar saknar ratt och pedaler. Enligt Elon Musk ska man kunna ta en tupplur i den självkörande taxin och vakna när den är framme. För mindre pengar än vad en bussbiljett kostar.
– Vi kommer att få se autonoma bilar bli 10 gånger så säkra som människor, sa Elon Musk när konceptet lanserades.
Nu visar det sig att taxibilarna inte är så autonoma de verkar. Även om det inte sitter någon chaufför bakom ratten så sitter en annan människa längre bort och fjärrstyr “robottaxin”. Teslas mål är att använda fjärrstyrda operatörer för sin taxibilar år 2025, enligt en rapport från Deutsche Bank som Carscoop har tagit del av.
Den 5 december anordnade Deutsche Bank en “självkörande dag” i New York där Tesla-chefen Travis Axelrod deltog. Det är i en privat rapport från mötet som den motsägelsefulla detaljen dyker upp. Tesla planerar att ha mänskliga fjärrstyrda operatörer som en initial säkerhetsåtgärd.
Lansering kräver stora säkerhetsåtgärder. Teslas självkörande bilar har inte varit helt olycksfria. Det är oklart hur mycket den mänskliga fjärroperatören kommer att göra. Tesla är också sparsamma med information om hur länge de planerar att ha människor som kan köra på distans.
Tesla-chefen har inte kommenterat rapporten. Deutsche Bank noterade att “Tesla anser att det är rimligt att anta att någon form av fjärrstyrd operatör initialt kommer att behövas för säkerhet och redundans”. I rapporten framgår också att Teslas mål är att lansera robotaxitjänsten i Kalifornien och Texas under nästa år. Den första flottan kommer bara att bestå av företagsägda fordon. Därefter ska Tesla “dynamiskt att justera utbudet baserat på kundernas efterfrågan och trafikmönster.”
Teslas Cybercab har även åkt på problem när det gäller reglering. Just nu hindrar amerikanska trafikmyndigheten NHTSA:s lagar Tesla för att kunna utföra en stor lansering av robottaxibilarna. Nuvarande lag tillåter inte Tesla att lansera en flotta på fler än 2500 taxibilar per år.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.