Nu är det klart – elbilsföretaget Lucid tar genvägen till börsnotering genom en omvänd fusion. Nu ska företaget utmana Tesla både på vägen och på börsen.
Lucid kommer att få en värdering på nästan 200 miljarder kronor.
Börsnoteringen sker genom en omvänd fusion, en så kallad SPAC, där SPAC Churchill Capital Corp IV kommer att förvärva Lucid. Churchill Capital Corp är ett noterat bolag som inte har någon verksamhet, men väl en stor kassa.
SPAC-metoden in på börsen har tidigare använts av de elbilsbolagen Nikola, Fisker och Lordstown och kan spara flera månader jämfört med ett traditionellt listningsförfarande.
Lucid-affären är den största någonsin med ett noterat SPAC-företag, och börsvärdet tros bli omkring 200 miljarder kronor när förutsättningarna för noteringen på New York-börsen är helt fastställda.
Lucid håller just nu på att färdigställa sin första fabrik och får ett välkommet kapitaltillskott på cirka 40 miljarder kronor genom en nyemission vid noteringen. Marknaden verkat dock inte ha gillat villkoren, för aktierna i Churchill Capital sjönk med 30 procent när nyheten blev känd.
Värderingen på 200 miljarder kronor är skyhög. Det innebär att Lucid som hittills inte fått ut en enda bil på vägarna är värt ungefär som halva Ford som sålde 4,2 miljoner bilar under 2020. En annan svindlande jämförelse är att Lucid är värt lika mycket som Kia / Hyundai som sålde 3,7 miljoner bilar ifjol.
Lucid Motors har i dag 2000 anställda och var för några år sedan illa ute, men räddades av Saudiarbiska oljefonden, som nu är bolagets största ägare. Saudiarabien gick in med 10 miljarder i elbilsstartupen, som fick rejäl fart på produktutvecklingen.
Lucid har stora planer för de närmaste åren och bolaget leds av Peter Rawlinson som var en av de ledande utvecklarna bakom Tesla Model S, innan han lämnade bolaget för att starta Lucid. Lucid har rekryterat flera andra nyckelpersoner från Tesla, och sägs vara ett rött skynke för Elon Musk.
– Vi har stora ambitioner, men vi börjar med fokus. För närvarande har vår amerikanska produktionsanläggning, AMP-1, kapacitet att leverera upp till 30 000 enheter per år och i sin slutliga form kommer tillverkningskapaciteten att vara upp till 400 000 årligen.
Vi räknar med att använda anläggningen för Lucid Air, Project Gravity och andra oanmälda fordon. Utöver mobilitet har vi också planer för energilagringssystem i industriell skala. Vårt mål är verkligen att leverera lösningar som kommer att förbättra planetens tillstånd, säger Lucids Vice President of Hardware Engineering Eric Bach till Dagens PS. Bach har ett förflutet hos både Volkswagen och Tesla och var delaktig i utvecklingen av Tesla Model S, X och 3.
Teslas aktie sjönk under måndagen med 8,55 procent, det största fallet sedan september 2020.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter