Tesla snuvar Cybertruck-ägare på finesser

Tesla lovade att ägarna skulle få funktionen Autosteer när den blev tillgänglig. Men nu försöker man ta betalt för funktionen som skulle vara gratis. Dessutom slopar man den utlovade för range extendern.

Tesla lovade att Cybertruck skulle ha Autosteer – en funktion som håller bilen i körfältet automatiskt. Den har hittills ingått i Teslas standardpaket Autopilot och var en självklarhet för många köpare. Men nu står det klart att Autosteer inte kommer att aktiveras i Cybertruck. Om du inte betalar för det dyrare paketet “Full Self-Driving (Supervised)”, även kallat FSD.
– Autosteer kommer inte att vara tillgängligt för Cybertruck utanför Full Self-Driving (Supervised),
skriver Tesla i ett mejl till ägarna, enligt Electrek.

Funktionen har varit försenad sedan de första bilarna började levereras i slutet av 2023. Programvaran var inte färdig och varken FSD eller Autosteer fanns med från början. Då verkade det handla om en tillfällig försening. Men nu visar det sig att Autosteer inte kommer alls för dem som inte köpt FSD.

Autosteer skulle ingå – men nu tvärvänder Tesla.

För att mildra kritiken erbjuder Tesla nu ett års gratis testperiod av systemet FSD som annars kostar motsvarande omkring 90 000 kronor. Men för många kunder känns det snarare som ett sätt att slingra sig från ett löfte.

I början var alla Cybertrucks så kallade “Foundation Series”. De var fullutrustade med alla tillval, inklusive FSD. Men när den serien upphörde fick köpare istället välja att betala extra för FSD, eller nöja sig med det som kallades Autopilot. Många valde det billigare alternativet, eftersom Autosteer enligt Tesla ändå skulle ingå. Men gör den alltså inte och nu snuvas kunderna på det Tesla tidigare lovade.

Som om det inte vore nog med det har Tesla nu även bekräftat att de slopar planerna på det så kallade “range extender”-batteriet. Det skulle vara ett extra batteripaket som placeras i flaket och ge bilen längre räckvidd. Tesla själv presenterade detta för att kompensera för att räckvidden i verkligheten blev mycket kortare än vad som ursprungligen utlovades.

Tanken var att tillägget skulle kosta 16 000 dollar, motsvarande närmare 180 000 kronor, och ge upp till 715 kilometer i total räckvidd. Men efter upprepade förseningar har Tesla nu börjat återbetala handpenningar och bekräftar att produkten skrotats helt.
– Vi planerar inte längre att sälja Range Extender för Cybertruck, skriver Tesla i ett annat mejl till de som lagt en reservation, enligt Elektrek.

Det innebär att även löftet om att kunna nå den räckvidd som först presenterades för Cybertruck nu har dragits tillbaka. Kombinationen av höjd prislapp, sämre räckvidd och bortplockade funktioner har fått många kunder att känna sig lurade. Och besvikelsen växer bland Teslas mest lojala fans, främst bland de som köpt en Cybertruck på falska förhoppningar om ytterligare funktioner och längre räckvidd.

Teslas hela mejl till ägarna om att Autosteer måste köpas till:

Källa: Electrec

LÄS MER: