Nu kommer Tesla med ny mjukvara som ska ge parkeringshjälp efter att ultraljudssensorerna tagits bort. Med hjälp av kamerorna ska bilen räkna ut avståndet till omgivande föremål.
Under 2022 avskaffade Tesla parkeringshjälpen på sina nya bilar när de tog bort ultraljudssensorerna i stötfångarna utan att ha någon annan lösning på plats. Men nu verkar det som att ny mjukvara som ska lösa problemet är på gång. Med mjukvaruuppdateringen 2022.45.11 uppges bilar utan ultraljudssensorer kunna bedöma avståndet till olika hinder vid parkering med hjälp av bilens kameror.
Många har saknat sensorerna på nya bilar, särskilt i Europa där parkeringsplatserna är trängre än på många andra håll i världen. Tesla sägs ha tappat en hel del försäljning på att inte erbjuda p-sensorer. Enligt olika uppskattningar ska Tesla ha sparat 1500 kronor per bil på att ta bort finessen.
Looks like 2022.44.11 includes the new vision autopark for USS-less cars:
— green (@greentheonly) March 19, 2023
Tesla Vision Park Assist provides visual and audio alerts of surrounding objects. This feature uses the occupancy network to predict high-definition outlines of objects 360 degrees around the car. pic.twitter.com/IdqwaGuzE2
Nu kommer rapporter från USA att de som installerat programversionen 2022.45.11 och har FSD Beta ska ha fått tillgång till en ny parkeringshjälp. De som hunnit testa ”Tesla Vision Park Assist” uppger att systemet ger 360 gradersbilder av hinder runt bilen, hur exakt systemet är jämfört med ultraljudssensorer är inte testat ännu. Den stora frågan är hur bilen ska se föremål framför fronten som är skymda för kameran. Vi har än så länge inga rapporter om att systemet ska ha kommit till Sverige.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter