Tesla släpper billigare Cybertruck med ballongdäck

Tesla släpper en billigare Cybertruck för att få fart på den avstannade försäljningen. Men köparna blir utan en massa utrustning. Bilen kommer med plåtfälgar med ballongdäck, tygklädsel och vanlig spiralfjädring. 

Allt verkade så bra i början. Tesla fick en över en miljon reservationer av Cybertruck. Efterfrågan tycktes omättlig. Men när elbilen började skickas ut till köparna efter fyra års väntan hade de flesta flytt sin kos. Hittills har Tesla bara sålt 50 000 bilar, trots att de byggt en fabrik som kan tillverka 250 000 bilar per år. Det talas om ett misslyckande i klass med Ford Edsel.  

Nu släpper Tesla en ny strippad instegsversion för att försöka få fart på försäljningen. När Elon Musk visade bilen för 6 år sedan utlovades det ett pris på 40 000 dollar. Men i verkligheten kostar nya instegsmodellen Cybertruck RWD med bakhjulsdrift 71 985 dollar. Det är bara 10 000 dollar billigare än den fyrhjulsdrivna versionen. 

Invändigt är det tygklädsel som gäller, i baksätet tas värmen bort.
Det elmanövrerade locket till flaket försvinner på den billigare bakhjulsdrivna versionen.

Frågan är hur sugna köparna är på den nya modellen. För de får avstå rejält med utrustning för att spara 10 000 dollar. Till att börja med är den bakhjulsdrivna modellen nästan 2,1 sekunder långsammare upp till 96 km/h, sprinten tar 6,2 sekunder. Dragvikten sjunker med 1,5 ton till 3,4 ton. Uppsidan är att räckvidden är lite bättre, 563 km. 

De maffiga 20-tumsfälgarna med terrängdäck har bytts ut till 18-tums plåtfälgar med enorma ballongdäck. Luftfjädringen är utbytt mot vanliga spiralfjädrar i stål. Det elmanövrerade locket för flaket har försvunnit, liksom strömuttagen där bak. Även insidan på bilen är i ett billigare utförande. Cybertruck kommer nu med tygklädsel, en enklare mittkonsol 7 högtalare istället för 15. Dessutom har ventilation och värme för baksätet plockats bort. Även HEPA-filtret mot partiklar är borttaget. 
LÄS MER: