En nyhet som kom i veckan var att Teslas bilar är så dyra att reparera att de skrotas oftare än andra bilar. Men det stämmer inte i Sverige enligt Trygg Hansa. Däremot är elbilar generellt sett dyrare att laga efter en skada än förbränningsbilar.
– Av de skador som leder till att fordonet måste lösas in kan vi på Trygg-Hansa inte se att något bilmärke sticker ut, säger Cecilia Magnusson, pressansvarig på Trygg Hansa.
Tidigare i veckan kom relativt löst underbyggda uppgifter från nyhetsbyrån Reuters om att Teslas bilar i hög utsträckning skickas till skrotauktioner istället för att repareras. Beviset sades vara att mer än 120 Model Y bilar med låg körsträcka fanns på Coparts och IAA:s auktioner med inlösta bilar. Uppgifterna verifierades inte med statistik, men blev ändå en nyhet, även i svenska tidningar.
Carup bestämde sig för att kontrollera med Trygg Hansa, som är störst i Sverige på att försäkra Tesla, om det stämmer för svenska förhållanden. De dementerar uppgiften om att Tesla skulle vara överrepresenterade bland bilar som löses in på grund av skador. För svenska förhållanden kan Trygg Hansa kan inte se att något bilmärke sticker ut speciellt när det gäller bilar som måste lösas in. Däremot är elbilar generellt sett dyrare att reparera efter skador.
– Huruvida en bil ska repareras eller lösas in (skrotas) påverkas av många faktorer, där kostnaden för reparationen och skadans karaktär är direkt avgörande. Dagens högteknologiska bilar har dyra komponenter och när det kommer till elbilar påverkar eventuella skador på batteriet också bedömningen. Elbilar har generellt sett en högre skadekostnad än en bil med förbränningsmotor, säger Stefan Brala, motorexpert på Trygg Hansa, till Carup.
Trygg Hansa försöker alltid reparera bilen, men när det gäller vissa komponenter är det inte tillåtet att byta ut och reparera dem, då kan bilen behöva lösas in och skrotas.
– Vi eftersträvar alltid att hitta det mest hållbara alternativet och ur en miljösynpunkt är det mer fördelaktigt att reparera en bil. Samtidigt måste verkstäderna följa tillverkarens reparationsanvisningar, vilket innebär att vissa komponenter inte får repareras eller bytas ut. När fordonet inte kan lagas på ett trafiksäkert sätt enligt tillverkaren, behöver fordonet istället lösas in, säger Stefan Brala.
Fotnot: Bilden ovan kommer från USA och är några år gammal, där ägaren försökte sälja sin bil på Craigslist efter en olycka.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter