Bilföretagen är värst på den nya Svarta Listan som struntar i att följa Allmänna Reklamationsnämnden. Största summan står Tesla för – 710 780 kronor för en bil med fel som Arn rekommenderar att kunden ska få återlämna.
– Vi ser en stor ökning av fall efter bilköp denna gång, säger Råd och Röns chefredaktör Daniel Kjellberg till TV4.
I dag presenterar Råd och Rön sin årliga Svarta Lista. Bilföretagen sticker ut i år igen. Av de 227 företagen som struntar i att följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut finns 81 företag inom motorbranschen.
Totalt är det 3,3 miljoner kronor som motorföretag struntat i att ersätta sina kunder med. Ett av företagen som inte följt Allmänna Reklamationsnämndens beslut är Tesla, och de står också för den största delen av summan.
Nämnden rekommenderade Tesla att återköpa en bil som hade fel från bilägaren. Bilen var värd 710 780 kronor – men Tesla har hamnat på Svarta Listan efter att ha vägrat att följa Allmänna Reklamationsnämnden. Det är mycket ovanligt att stora företag som Tesla struntar i besluten, vanligen handlar det om mindre företag. Carup har sökt Tesla för en kommentar.
– Det är inte ovanligt att det handlar om bilköp, vi ser en stor ökning denna gång. En av de branscher som sticker ut, tyvärr. Det finns oseriösa företag som svärtar ner rykten, säger Daniel Kjellberg, chefredaktör Råd och Rön.
Han rekommenderar att du ska researcha företaget lite extra innan du köper en bil eller lämnar in den på lagning. Den som köper en begagnad bil ska få en varudeklaration som tydligt visar bilens skick på ett antal punkter. Och om något går fel när du köpt bilen är det viktigt att du tydligt dokumenterar fel och konversation med det säljande företaget.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter