Tesla Model 3 en besvikelse – och Polestar gör mig orolig

Sommarens nyhetstorka är definitivt över. I veckan har bilnyheterna duggat nästan lika tätt som de svenska sensommarregnen. En av veckans största nyheter är nya Tesla Model 3 – en besvikelse om ni frågar mig. Och Polestars kvartalsrapport gör mig rejält orolig över bilmärkets framtid. 
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. 

Var det här allt, Tesla?

Nya Tesla Model 3

Efter månader av spekulationer avslöjade Tesla sin omgjorda Model 3. Förväntningarna var stora men bilen bjöd inte på många stora nyheter. Priset var högre än tidigare istället för lägre, batterierna är oförändrade, motorerna är desamma. Räckvidden har blivit lite bättre tack vare att Tesla filat lite i hörnen på bilen. Nya strålkastare, ny instrumentpanel och lägre bullernivå är i stort sett allt som ska blåsa nytt liv i den tidigare storsäljaren. Dessutom får bilen knappar på ratten som ersätter blinkersspaken.

Jag känner mig besviken och hade verkligen väntat mig större nyheter från Tesla. Det här kommer inte att vara förändringar som får bilköparna att rusa iväg och köpa Model 3 igen. Ett slutligt omdöme får vänta tills efter en testkörning, men jag hade större förhoppningar på förhand. Teslas vassaste vapen i konkurrensen just nu verkar vara prissänkningar. Veckans sänkning är på  209 000 kronor. 

Att tillverka en Polestar 2 kostar mer än vad företaget kan sälja den för, ovanpå det kommer alla andra kostnader för elbilstillverkaren.

Polestars framtid

Kvartalsrapporten från Polestar som kom i veckan var en kalldusch och får mig att bli orolig hur det ska gå för elbilstillverkaren med huvudkontor i Göteborg. Rapporten för andra kvartalet innehöll flera negativa överraskningar och inte många glädjeämnen. Mest oroande är att Polestar återigen har negativ bruttomarginal. Det kostar alltså mer för Polestar att tillverka en bil än vad de kan sälja den för, ovanpå det ska företaget betala försäljningskostnader, reklamkostnader, utvecklingskostnader och räntor. Jämfört med förra året får Polestar drygt 10 procent mindre betalt för varje bil.

Som lök på laxen har kostnaden för batterier, halvledare, lagernedskrivningar samt fabrikshyror till Volvo Cars rusat i höjden. Ledningen är optimistiska över att Polestar ska kunna höja priserna och lovar fyra procents bruttomarginal resten av året. Lösningen på kort sikt är, enligt ledningen, att faceliftade Polestar 2 med längre räckvidd ska kunna säljas dyrare än tidigare.

Att aktien gick ner 13 procent var inte konstigt, som utomstående är det svårt att förstå hur Polestar ska bli lönsamt inom överskådlig tid. Försäljningsmålet på 290 000 bilar år 2025 verkar idag ligga utom räckhåll, och för aktieägarna i Volvo Cars kan hälftenägda Polestar bli ett dyrt äventyr. I slutet av 2023 lär kassan vara tom igen för Polestar. Jag hoppas verkligen att Polestar 3 och Polestar 4 kan vända utvecklingen, för det vore oerhört synd både för svenska arbetstillfällen och så fina elbilar om Polestar inte lyckades. 

Passat i sin nionde generation – en av få nya modeller med förbränningsmotorer som visas upp.

Nya Volkswagen Passat

Att en biltillverkare presenterar en helt ny bilmodell med förbränningsmotor är idag en sällsynt företeelse. Men i veckan hände det. Nionde generationen av tidigare storsäljaren Volkswagen Passat visades upp. Den stora nyheten är att laddhybriden nu tar sig 10 mil på en laddning, något som ska täcka 99% av all vardagskörning. För den med rätt körmönster kan nya laddhybriden vara minst lika miljövänlig som en elbil när klimatavtrycket för tillverkningen räknats in. Modellen kommer säkert öka sin försäljning, men att den ska bli en storsäljare igen är svårt att tro. Trots att laddhybrider med lång räckvidd är klimatsmarta lär de få stå i skuggan av elbilar. 

Förstörs batteriet i en Tesla Model Y mer av att hemmaladda än att snabbladda? Ja, det påstår Recurrent, 10 procent av räckvidden ska vara borta på 1000 dagar.

Märkliga rön om snabbladdning

I veckan kom märkliga siffror som påstod att 10 procent av räckvidden förstörs på 1000 dagar i en Tesla Model Y för den som nästan enbart laddar hemma. För den som nästan bara snabbladdar skulle motsvarande försämring vara nio procent. Rönen rapporterades brett i många tidningar utan större ifrågasättande, men de säger emot nästan alla tidigare undersökningar. Jag har svårt att tro att undersökningen stämmer med verkligheten. Att tio procent av räckvidden försvinner på 1000 dagar kan helt enkelt inte stämma. Och det verkar nästan som Recurrent som gjort den själva tvivlar.
– Det är fortfarande svårt att kvantifiera exakt hur mycket rutinmässig snabbladdning påverkar batteriets hälsa på lång sikt – 5, 10, 20 år – men det är bra i små doser, uppger Recurrent. 

Den svenska elbilsförsäljningen går starkt, trots larmrapporter.

Svenska registreringssiffror

De svenska nyregistreringarna av bilar var överraskande starka i augusti, och antalet nya bilar ökade med 16 procent jämfört med ifjol. Det går lite på tvärs med tidigare larmrapport från branschorganisationen Mobility Sweden. Nybilarna är hittills ner med -0,4 procent och elbilarna har ökat med 37 procent. Enligt Mobility Sweden ska året sluta med att färre elbilar säljs än förra året, bara 93 000 stycken. Jag har mycket svårt att tro att det blir så. Då ska bara 24 000 elbilar registreras under årets återstående fyra månader, så totalt iskall kan väl inte bilmarknaden vara?

Nya Zeekr med 1265 hästkrafter.

Veckans galnaste

Nya ”Tesladödare” Zeekr 001 FR med 1265 hästkrafter stal många rubriker i veckan. Bilen är utvecklad i Göteborg och egenskaper som 0-100 km/h på 2,07 sekunder och möjligheter att göra en stridsvagnsvändning är helt onödiga, men ändå fascinerande. Om inte annat tjänar brutalversionen av Zeekr som en ”halo-car” som flyttar fram varumärkets position. Med tanke på all publicitet är det billigare än att köpa annonser.