I sommar ska Teslas självkörande elbilar sättas i drift. Men nu avslöjar en jobbannons på företagets hemsida sanningen. Det kommer behövas massor med människor som ska kunna köra elbilarna på distans.
Tesla närmar sig sin en av deras mest ambitiösa lanseringar hittills. Redan i sommar ska självkörande taxibilar rulla ut på gatorna i Austin. Något som fått börskursen att rusa, trots försäljningsras för elbilarna. Men bakom den futuristiska ytan döljer sig ett oväntat behov av mänskliga förare. I takt med att projektet närmar sig verklighet anställer Tesla nu en rad personer som ska övervaka och vid behov fjärrstyra bilarna, rapporterar InsideEVs.
Flera nya jobbannonser visar att företaget bygger upp ett team av så kallade teleoperatörer. Det är personer som på distans kan ta kontroll över fordonen om tekniken kör fast. Tesla har i flera år avfärdat sensorer som radar och lidar. Istället har man förlitat sig helt på kameror och AI. Elon Musk har varit tydlig med att fler sensorer bara förvirrar bilen:
– Ska du lita på kameran eller på lidar?, sa han nyligen i en intervju. Ändå börjar Teslas lösning nu alltmer likna konkurrenten Waymos med människor som en tyst livlina i bakgrunden.

Det handlar dock inte bara om att sitta vid en datorskärm och styra. Enligt jobbeskrivningarna ska operatörerna även hjälpa till att forma hur människor och AI samarbetar i realtid. Tesla verkar dessutom ha utvecklat ett eget VR-system, där operatören får tillgång till bilens perspektiv. Lite som ett avancerat datorspel men med riktiga konsekvenser.
Det första steget blir en testflotta med omkring tio bilar som bara kan användas av ett utvalt antal personer. Men Elon Musk har sagt att antalet robotaxibilar kan öka snabbt med upp till tusen fordon inom bara några månader.
Vad som däremot inte ökar lika snabbt är transparensen kring säkerheten. Teslas självkörningsmjukvara utreds fortfarande av myndigheter i USA och har kopplats till flera olyckor, vissa med dödlig utgång. Än så länge finns ingen officiell statistik från Tesla om hur säkert deras system faktiskt är.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.