Elbilen dog plötsligt under en tur i Västmanland. Det märkliga felet kostade 47 000 kr att laga – men försäkringsbolaget vägrade ersättning. De menade att bilens stolar inte täcktes.
Under en vanlig körning i Västmanland dog elbilen plötsligt. Teslans elektroniska system gav flera felmeddelanden innan alla körfunktioner upphörde. Elbilen gick inte att starta igen och den var tvärdöd. Att reparera bilen skulle kosta närmare 50 000 kronor. Men när ägaren vände sig till sitt försäkringsbolag Watercircles fick han ett nej. De tänkte inte ersätta honom för reparationen av Teslan.
När bilen inte startade igen bärgades den till en verkstad i Uppsala. Felet som stoppat bilen visade sig märkligt nog vara en kabel i ett av framsätena hade gått sönder och behövde bytas. Eftersom kabeln satt ihop med själva sätet, gick det inte att reparera utan att byta hela stolen. När bilen var lagad krävde ägaren ersättning för både reparationen och hyrbilen, totalt 47 138 kronor. Men försäkringsbolaget nekade.

Enligt deras tolkning täcker inte försäkringen skador som har med stolar att göra, och eftersom kabeln satt i sätet ansåg de att det föll utanför skyddet. Bilägaren vände sig då till ARN som gav bilägaren ett rätt. Försäkringsbolaget ska visst täcka den skada som uppstått.
I sitt beslut slår ARN fast att försäkringsvillkoren visst omfattar skador på elektriska kablar – så länge felet påverkar bilens funktion.
– ARN tycker att det inte är rimligt att en skada på kablarna i stolen inte skulle vara ersättningsbar endast på grund av att dessa utgör en del av stolen, skriver man, enligt Fagersta-Posten.
Eftersom det inte fanns något undantag i försäkringsvillkoren för just dessa kablar, och eftersom bilen inte gick att köra utan reparation, rekommenderar ARN bolaget att betala ut ersättning – med avdrag för självrisk. Teslaägaren bekräftar för tidningen att han nu fått ersättningen och att han är nöjd med beslutet.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.