Teslas nya fabrik utanför Berlin har fått nya problem.
Statens miljöbyrå i Brandenburg vill ge Tesla böter för svartbygge.
Tesla har byggt tankar på platsen utan att ha bygglov.
Det verkar allt mer osannolikt att Teslas nya fabrik i Grünheide utanför Berlin ska bli klar för att börja bygga bilar redan i år. Fabriken saknar fortfarande slutligt tillstånd, allt byggs med preliminära bygglov. Nu har bygget stött på en ny motgång.
Statens miljöbyrå i Brandenburg i har vid en inspektion på byggarbetsplatsen funnit att Tesla gjort svartbyggen. Det handlar om flera tankar som byggs av Tesla utan att det finns något bygglov, avslöjar tidningen Tagesspiegel. Inspektionen gjordes efter att miljögrupper hittat tankarna på drönarbilder. Enligt ett tidigare ansökningsdokument ska vissa av tankarna innehålla det myket brandfarliga köldmediet tetraflourpropen som används till luftkonditioneringar.
– Det är inte tillåtet att ta tankarna i drift. Tesla har gått över en röd linje. Det är en skandal att Tesla har installerat sådana system utan tillstånd. Tankarna är inte godkända, de måste demonteras, säger miljöaktivisten Michael Ganschow, VD för miljögruppen Brandenburg Green League till Tagesspiegel.
Oppositionen i Brandenburg kräver nu att hela bygget ska frysas, och att samma regler ska gälla för Tesla som för andra företag.
– För varje annan byggare i Brandenburg skulle en byggnadsnämnden för länge sedan ha infört en konstruktionsfrysning, säger ex-ministern Christian Görke (mp).
Tesla har än så länge bara preliminära förhandsbesked för att bygga den nya Gigafactory Berlin som ska producera 500 000 elbilar per år för den europeiska marknaden. Från början var planen att fabriken skulle ha öppnat första juli i år. Bygget har blivit en kamp mot ödlor, miljöaktivister och snårig tysk byråkrati som inte ens Elon Musk rår på.
Det senaste svartbygget äventyrar den nya tidsplanen där planen är att fabriken ska tas i bruk i slutet av 2021. Om Tesla inte får ett slutligt tillstånd för sin fabrik kan de tvingas montera ner hela fabriken med mångmiljardförluster och leveransproblem som följd.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter