Tesla behåller din avgift – därför kan det vara olagligt

Det har blivit allt vanligare att betala en reservationsavgift vid digitalt köp av en ny bil. Flera bilmärken betalar tillbaka hela avgiften om du ångrar dig. Men Tesla behåller avgiften – det är dock osäkert om det är lagligt. 
– Det är inget som säger att du måste ha fått varan för att utnyttja din ångerrätt, säger Katarina Lukkonnen, vägledare vid Konsumentverket till Carup. 

Allt fler bilköp håller på att flytta till nätet. Sveriges mest sålda nybil i år, Tesla Model Y, har sålts i 13 000 exemplar och säljs uteslutande via nätköp. Även Volvo, Polestar, Zeekr och flera andra märken satsar hårt på att sälja sina bilar över nätet.  

För konsumenten finns det en del nya regler att förhålla sig till vid nätköp av en bil. Många kan tycka att det är läskigt att beställa en bil för mellan 500 000 och 1,5 miljoner kronor via några klick på datorn och mobiltelefonen, men på flera sätt kan det vara tryggare än hos bilhandlaren. Carup har granskat några av lagarna som gäller vid köpet och gått igenom vilka villkor och avtal som olika märken vill att konsumenten ställer upp på, och om det verkligen rimmar med svenska lagar.

Den som ångrar köpet av en Volvo på nätet får tillbaka depositionen av 5000 kronor, bilen kan dock vara dyrare än hos bilhandlaren visar en tidigare granskning.

De flesta märken som säljer bilar på nätet kräver att du ska betala en reservations- eller beställningsavgift när du köper bilen. När det gäller Tesla måste du betala 2500 kronor vid beställningen av bilen. Volvo begär att den som beställer på nätet betalar 5000 kronor i deposition medan Polestar tar ut 1500 kronor. Tesla hävdar på sin hemsida att beloppet är en ”icke återbetalningsbar reservationsavgift”. Volvo och Polestar uppger för Carup att de återbetalar hela beloppet till den som ångrar sig efter beställningen. 

Det är långtifrån säkert att Tesla har laglig rätt att ta ut en kostnad på köparen som de hävdar inte är återbetalningsbar. I Sverige gäller ångerrätt vid all distansförsäljning enligt Distansavtalslagen. Ångerfristen gäller i två veckor efter att du tagit emot varan, men det finns inget i lagen som säger att du inte får ångra dig redan innan du tagit emot varan. Lagen säger att ”Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren”. Företaget som säljer varan har dock en möjlighet att ta ut en kostnad på konsumenten om det gjorts en specialbeställning som gör att bilen är svårsåld efter att den tillverkats.

– Det är inget som säger att du måste ha fått varan för att utnyttja din ångerrätt.  Det som kan ses som ett undantag till ångerrätt är om du specialbeställer på dina mått och premisser, om du önskat något specifikt, säger Katarina Lukkonnen, vägledare vid Konsumentverket till Carup. Konsumentverket kan bara uttala sig generellt, och uppmanar den som är missnöjd med att inte ha fått tillbaka beställningsavgiften att anmäla det till Allmänna reklamationsnämnden. 

Köparen du bilen i en bilhall kan du få betala över 40 000 kronor om du ångrar dig.

Vid ett fysiskt köp där du besöker en bilhandlare har du varken möjlighet att ångra köpet utan kostnad eller att få 14 dagars ångerrätt, så ett digitalt köp ger tryggheter du inte får hos handlaren. Bilhandlaren har enligt standardavtalet från MRF rätt att ta ut en avgift på 1,5 procent, minst 3000 kronor, om du avbeställer inom en vecka. Vid senare avbeställning får bilhandlaren enligt MRF:s standardavtal ta ut en avgift på 7 procent, något som kan kosta dig 42 000 kronor om bilen kostar 600 000 kronor. 

En okänd regel som få känner till är att ångerrätten vid digitala köp kan åsidosättas om du provkört bilen före din digitala beställning. Tidigare hade Tesla detta inskrivet i sina beställningsavtal. Nu är skrivningen borttagen i avtalen, och det är oklart om klausueln med att ångerrätt försvinner tillämpas längre. Rent lagligt kan det finnas stöd för att ångerrätten upphävs vid provkörning, uppger Konsumentverket för Carup. Volvo Cars och Polestar uppger att deras köpare behåller ångerrätten vid onlineköp även om de provkört bilen. Ska du provköra en bil och sedan beställa den digitalt bör du dubbelkolla om ångerrätten verkligen gäller efter provkörningen. 

Provkörning kan göra att du mister din ångerrätt, en regel många inte känner till.

När du väl tagit emot bilen efter att ha beställt den digitalt har du två veckor på dig att ångra köpet. Regeln gäller även hos en bilhandlare om du gjort hela beställningen på distans, via dator eller via telefon. Du kan dock få betala en kostnad för tiden och milen som du använt bilen, du har dock rätt att köra den skäligt mycket för att testa bilen. 

– Du har vanligtvis rätt att ångra dig inom 14 dagar efter att du fått varan, då ska du inte ha några kostnader för varan. Tanken är att du ska få möjlighet att titta på den precis som du gör i butik. Har du använt den mer än nödvändigt, så kan företaget ha rätt att göra ett värdeminskningsavdrag, så länge som de har informerat om det, säger Katarina Lukkonnen, vägledare vid Konsumentverket.