Sverige är först ut med att släcka ner 2G-nätet 2027. Telia slår ner på diskussioner att förlänga nedstängningen till 2029 efter europeisk modell.
– Längre än så kan vi inte upprätthålla och säkerställa en trygg uppkoppling i det gamla nätet, säger William Fröding., säger Telias presschef William Fröding.
I Norge beslutade Alltinget nyligen att man ska utreda konsekvenserna innan 2G-nätet släcks ner. Norrmännen hänvisar till det förändrade säkerhetsläget i världen. Samtidigt har flera andra europeiska länder bestämt att skjuta upp nedsläckningen till 2029. Men i Sverige har det redan börjat.
– Vi har talat med politikerna, för att skjuta upp nedstängningen så krävs det att staten går in och upphandlar tjänsten och det är inte rimligt att förvänta sig, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.

Telia är det företag som kommer att hålla liv i 2G längst här i Sverige. De har redan skjutit upp beslutet med två år. Men i slutet av 2027 dras pluggen ur för gott.
– Genom specialåtgärder har vi förlängt till 2027, för att ge våra kunder lite extra tid till att uppgradera till moderna 4G- och 5G-baserade lösningar, säger William Fröding.
Förra året avslöjade Carup.se att många nya bilar riskerade körförbud av den här nedsläckningen. Bilarna har ett säkerhetssystem som heter E-call och larmar SOS om olyckan är framme. Men utan 2G-nätet fungerar de inte och kunde då bli underkända på kontrollbesiktningen. Men sedan fick Transportstyrelsen till ett undantag. Men många kan få leva med att ha varningslampor tända i bilen.
– Hela den här diskussionen går i otakt. Vi har en EU-lagstiftning som tillåter bilmärkena att tillverka bilar med den gamla tekniken och sedan nationella beslut som går åt andra hållet, säger Tommy Letzén, vd på Motormännens Riksförbund.
Bland annat har Toyota varit i blåsväder. De säljer nya bilar som är beroende av den utdöende 2G-tekniken. Under hösten var branschen, politiker och Konsumentverket i flera möten för att diskutera hur man skulle handskas med problemet. Resultatet blev att bilhandlare uppmanas att informera bilkunder om vad som är på gång att hända.
– Det är konstigt att vi producerar produkter som blir förlegade inom en snar framtid, säger Tommy Letzén
Telia har inga planer på att skjuta upp nedsläckningen ännu en gång. Diskussionerna i Norge har inte påverkat deras beslut. Inte heller att de flesta andra europeiska länder väntar med den här åtgärden, eller att det säkerhetspolitiska läget är ändrat.
– Längre än så kan vi inte upprätthålla och säkerställa en trygg uppkoppling i det gamla nätet, säger William Fröding.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.