Elbilen Toyota bZ4X har fått en tuff start i tillvaron. Först var den återkallad och körstoppad i flera månader på grund av tappade hjul. Nu sågas den av tidningar efter att ha floppat i två olika räckviddstest.
Toyota var sena med att haka på elbilståget och ledningen har uttryckt stora tveksamheter om elbilar är rätt väg att gå. När den allra första elbilen Toyota bZ4X lanserades fick Toyota problem. Bilen återkallades för att den tappade hjulbultarna. Det tog över tre månader innan Toyota lyckades lösa problemet och under tiden hade bilen körförbud.
Nu är Toyotas elbil säker att köra igen. Flera tidningar testar bilen – men den har kommit rejält till korta i räckviddstesterna. Norska elbilssajten Elbil24 testade en version med WLTP-räckvidd på 470 km. I verkligheten kom de dock bara 318 km, betydligt sämre än för de flesta andra elbilar. Testet gjordes i blandad körning i 60 km/h.
Den svenska tidningen Elbilen har också testat Toyotan och även där var bilen en besvikelse. Den här gången testades en modellvariant som skulle gå 415 km på en full laddning enligt WLTP. Bilen hade en verklig räckvidd på endast 245 km. Testet gjordes mestadels i motorvägsfart i en temperatur på 3,5 grader. Det bör ha påverkat räckvidden negativt, men bilen borde ha kommit längre än så.
Norska Elbil24 förvånades så mycket över resultatet att de körde om testet flera gånger, men Toyotan hade lika dålig räckvidd varje gång. Testerna gjorde i temperatur på 8 grader, så i det norska fallet kan resultatet inte skyllas på alltför kallt väder.
En märklig detalj var att bilens angivna räckvidd i det norska testet sjönk från 407 km till 297 km när norrmännen satte klimatanläggningen på 20 grader. När klimatanläggningen var helt avstängd steg räckvidden igen till 407 km.
– Erfarenhetsmässigt, efter att ha räckviddstestat vad som finns på marknaden av nya elbilar idag, är det att det är en alldeles för hög förbrukning, och en extremt kort sträcka – speciellt med tanke på att den angivna räckvidden är 470 kilometer, uppger tidningen om räckvidden på 318 km.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter