Svindyra fällorna – expertens varning

Kände biljournalisten Alrik Söderlind varnar för sommarens svindyra fällor vid biluthyrning. Han hyrde själv en elbil i Italien och var nära att bli lurad.
Semester ska vara semster inte ångestdrivande, säger Alrik. 

Svenske nestorn Alrik Söderlind är en av världens mest erfarna motorjournalister. När han nyligen semestrade i Neapel, Italien, bestämde han sig för att hyra en Polestar 2 i en vecka. Själva elbilen kostade 1 350 kronor att hyra, men när han skulle lägga till en extra försäkring fick han en chock.
– Vad kan egentligen gå fel? En jäkla massa verkar det som, säger Alrik. 

Företaget som hyrde ut elbilen ville att Alrik skulle betala 45 euro per dygn för försäkringen. Motorjournalisten hade därför tvingats betala mer än 3 000 kronor för att försäkra elbilen. 
– Det är inte en okej affärsmetod tycker jag, säger Alrik.  

Alrik Söderlind varnar för extrema fallgroparna på hyrbilar på semestern.

Alrik kände däremot att han var tvungen att skaffa en försäkring. Neapel ligger i en region där hela 31 400 bilar stals förra året. Utan extraförsäkringen ligger dessutom självrisken hos hyrbilsföretaget på 2 600 euro, motsvarande cirka 29 000 kronor. Men i stället för att gå med på att betala för den dyra försäkringen bestämde sig Alrik för att leta efter andra alternativ, något som inte gjorde kvinnan i kassan särskilt glad.
– Då ringde jag AXA, och hon blev genast väldigt sur, säger Alrik.
– Hon skapade drama, vilket i sin tur skapade osäkerhet, på ett hästhandlarvis, skulle jag säga. Obehagligt faktiskt, fortsätter han.

Hos AXA kunde Alrik teckna en extraförsäkring för elbilen under en vecka för 828 kronor. Tredjepartsförsäkringen innebar dock att självrisken vid stöld av bilen skulle ha legat på 33 000 kronor.
– Det är ganska dyrt. Hade vi tagit försäkringen direkt hemma när vi bokade bilen hade det varit billigare. Ska man boka försäkring ska man göra det hemma, förklarar Alrik. 

När Alrik sedan fick sin hyrda Polestar 2 visade det sig att bilen var rejält skadad. Han gick ett varv runt elbilen och dokumenterade alla skadorna, som bucklor, skrapmärken och repade fälgar.
– Var noga med att ta bild på allt, alla fälgar få allt dokumenterat, säger Alrik. 

Alrik körde elbilen under en vecka och som tur var blev den aldrig stulen. När han sedan lämnade tillbaka den godkändes bilen vid besiktningen utan anmärkningar. Men bilprofessorn tycker att hyrbilsföretagen borde tänka om kring hur de arbetar i dag.
– Jag tycker egentligen att alla biluthyrare skulle ha full försäkring inkluderat i priset så man slipper den här ångesten, säger Alrik.

Alrik delar generöst med sig till alla av alla sina intryck på Youtubekanalen Alriks Bilar. Helt utan betalvägg kan du se hans nästan nio minuter långa spännande klipp.
– Bilar här nere är bruksvaror, inte något man putsar på, säger Alrik Söderlind
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt