Nu säljs Sverige dyraste bil av kungens vän Aje Philipson. Den berömda Ferrarin från 1961 var med i filmen Herbie The Love Bug och är i ett otroligt fint originalskick. Bilen kan gå för över 100 miljoner kronor på auktionen om några veckor.
Några av Sveriges dyraste och mest exklusiva bilar säljs av den svenske miljardären och societetsprofilen Aje Philipson. I maj går 12 Ferrari och 2 Mercedes under klubban på RM Sotheby’s auktion i Villa Erba i Italien.
Samtliga bilar som säljs av den svenske bilsamlaren är i ett makalöst skick, flera av dem har knappt körts. Den allra mest värdefulla bilen torde vara en berömd Ferrari 250 GT SWB Berlinetta by Scaglietti från 1961. Endast 165 exemplar byggdes av den ikoniska sportbilen, och den här är ett av de finaste. Bilen är känd från Disneyfilmen ”Herbie, the Love Bug”.
Den har en elegan aura blandat med en sportig attityd. Den röda färgen, ljusa skinninredning och polerade kromdetaljer gör bilen till en fröjd att titta på. Bilen är utrustad med en V12-motor på 3,0 liter som ger imponerande 280 hästkrafter. Toppfarten på 253 km/h gjorde den till världens snabbaste bil i början på 1960-talet.
Men just det här exemplaret har en speciell proveniens som gör den ännu mer värdefull. Bilen såldes ny till den kände samlaren Jack Nethercutt i Kalifornien. De såldes senare till racingprofilen Chuck Jones som senare ägde F1-stallet Ensign.
Bilen spelade 1969 en roll i Disney-klassikern ”Herbie, The Love Bug”. Först kör den om Herbie, men till slut är den förstås chanslös med Folkvagnsbubblan. Några år innan Herbie hade Ferrarin fått sin motor utbytt, men mirakulöst nog kunde en senare ägare köpa tillbaka originalmotorn, och bilen har återigen matchning numbers. Bilen förvärvades 2011 av Aje Philipson och har sedan dess ingått i hans bilsamling The Aurora Collection.
Andra snarlika Ferrari 250 GT SWB Berlinetta by Scaglietti har sålts för så mycket som 85 – 100 miljoner kronor på auktioner. Och den spännande historiken där den svenskägda bilen varit med i filmen ”Herbie, The Love Bug” gör knappast saken sämre. Med stor sannolikhet är bilen den dyraste i Sverige just nu, och en av de dyraste som sålts av en svensk ägare någonsin, även om den ligger långt efter Hans Thulins Bugatti Royale som såldes för motsvarande 220 miljoner kronor räknat i dagens penningvärde.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter