Det finns dyra bilar och så finns det extremt dyra bilar. Vi har listat de dyraste bilarna på Blocket just nu. Och den allra dyraste av de är så extrem att den inte ens får köras på svenska gator.
När man tänker på exklusiva och dyra bilar är det ofta snabba sportbilar och lyxmodeller som dyker upp i huvudet. Men vad händer när priset går långt över det vanliga och hur dyra bilar säljs egentligen i Sverige? Här listas de tio dyraste bilarna på Blocket just nu. Och den allra dyraste är inte ens tillåten att köras på vanliga vägar. Det är en superbil som är så extrem att den inte kan registreras för gatan.
10. Ferrari 250 Testa Rossa Recreation – 8 000 000 kr
Denna rekreation av Ferrari 250 Testa Rossa från 1958 är noggrant byggd för att efterlikna originalets design och körkänsla. Bilen använder ett äkta Ferrari 250 GTE-chassi med en stålrörsram och en 12-cylindrig motor som är modifierad för att motsvara den ursprungliga 250 TR:s prestanda. Karossen har samma proportioner och vikt som originalet, vilket gör det till en autentisk 1:1-kopia.

9. Ferrari SF90 Spider Assetto Fiorano – 7 995 000 kr
Ferrari SF90 Spider är en av världens mest kraftfulla och avancerade superbilar. Den har en 4,0-liters V8-motor och tre elmotorer som kombineras för att leverera hela 1000 hästkrafter. Den gör 0–100 km/h på bara 2,5 sekunder. Den har en avancerad fyrhjulsdrift och en F1-inspirerade DCT-växellåda

8. BMW M1 Sauber F1 – 12 000 000 kr
En Formel 1-bil från säsongen 2006 som kördes av Nick Heidfeld. Den har en 2,4-liters V8-motor som varvar över 16 000 varv per minut och väger totalt 600 kilo med förare och utrustning. Bilen har en sjuväxlad sekventiell låda med titan- och kolfiberkomponenter.

7. Porsche Carrera GT – 15 500 000 kr
Denna Carrera GT från 2005 är nummer 871 av totalt 1 270 tillverkade. Det är en av Porsches mest ikoniska superbilar, med en 5,7-liters V10-motor och manuell växellåda. Bilen har full servicehistorik, är nyligen uppdaterad med nya däck och fjädringskomponenter och fronten är skyddad med lackfilm.

6. Ferrari 250 GT California Spider – 23 000 000 kr
Ett restaurerat exemplar med 4 000 mil på mätaren som återställt bilen till mycket gott skick. Originalmodellen är mycket sällsynt med endast 50 tillverkade. Bilen har genomgått en noggrann restaurering för att bevara dess klassiska design och egenskaper, vilket gör den eftertraktad bland samlare, skriver annonsören Daytona Automobil som säljer hela sju av de tio dyraste bilarna på listan.

5. Porsche 918 Spyder Weissach Package – 23 000 000 kr
Denna hybridhyperbil är utrustad med Weissach-paketet som bland annat inkluderar magnesiumfälgar och extra kolfiberdelar för viktbesparing. Bilen har gått 710 mil, är i originalskick och skyddad med lackfilm. 918 Spyder är känd för sin avancerade hybridteknologi och var en av de första gatbilarna att bryta 7-minutersgränsen på Nürburgring.

4. Lamborghini Diablo GT – 24 000 000 kr
Med chassinummer 66 av 80 tillverkade är detta en av de mest sällsynta Diablomodellerna. Lacken i Giallo Flash är unik och bara cirka 20 exemplar har denna flerlagerslack. Bilen har låga mil och är servad hos Lamborghini i Köpenhamn. Bland fabriksalternativen finns en backkamera integrerad i bakvingen, något som var ovanligt på modellen.

3. Mercedes-Benz SLR Stirling Moss – 43 950 000 kr
En av endast 75 tillverkade. Denna unika roadster saknar tak och vindruta för en ren körupplevelse. Bilen är i originalskick med all originalutrustning bevarad och har nyligen servats av Mercedes. Lacken är original och exemplaret har inga skador eller omlackeringar.

2. Mercedes-Benz AMG One – 50 000 000 kr
En fabriksny 2025-modell som kombinerar Formel 1-teknik med gatlegala egenskaper. Den drivs av en 1,6-liters V6-motor hämtad direkt från Mercedes F1-bil, kompletterad med fyra elmotorer för över 1060 hästkrafter. Bilen har rekord på Nürburgring som den första gaturegistrerade bilen under 6:30 minuter.

1. Aston Martin Valkyrie AMR Pro – 79 062 500 kr
Detta är en av världens mest exklusiva hyperbilar, med endast 40 exemplar tillverkade globalt. Denna modell är nummer 38 av 40 och är fabriksny från 2023. Modellen är en AMR Pro-version, vilket innebär en mer banfokuserad variant utan möjlighet att registrera den för vanlig gatutrafik. Motorn levererar 1000 hästkrafter till en bil som väger endast 1000 kilo. Bilen är fabriksny, lackerad i Aston Martins F1 Racing Green och har flera specialdetaljer som magnesiumfälgar och Alcantara-inredning. Men det finns en hake – bilen är så extrem att den inte ens kan registreras i Sverige för att köras på vanliga vägar.

LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.