Här har Teslas viktigaste bilmodell på flera år Sverigepremiär.
Nya Model Y ger sig in i ett verkligt getingbo, marknaden för mellanstora elektriska suvar.
Bilen imponerar och väcker habegär vid en första visning – men kanske är priset för högt för att det ska bli succé?
Min första impuls när jag spanar in Teslas nya suv Model Y vid den svenska förhandsvisningen för media är att jag ska beställa bilen direkt när jag kommer hem. Jag tänker att jag sätter mig vid datorn och trycker på beställ-knappen och gör mitt livs största impulsköp. Redan nu i september kan jag få ut min bil för 719 900 kronor.
Model Y kan vara den bästa bilen hittills från Tesla. Lacken är perfekt och glänser på ett sätt som jag aldrig sett på en Tesla tidigare. Dörrar och karosspaneler är perfekt monterade med lika stora springor. Tesla har lärt sig sin läxa. Och suven har imponerande linjer och ser mäktig ut, utan att vara vulgärt stor. Helt klart en nivå upp jämfört med storsäljaren Model 3. Model Y är 6 cm längre och 7 cm bredare än Model 3 – men framför allt 18 cm högre.
Mellanstora elektriska suvar är det allra hetaste segmentet just nu, och en biltyp som tusentals svenskar vill ha som förmånsbil. Bilar som Volkswagen ID.4, Audi Q4 e-tron och Skoda Enyaq har redan gjort succé på marknaden och levereras i tusental till kunderna. Snart kommer Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 som har massor av utrustning och blixtsnabb 800 voltsladdning.
För en gångs skull är Tesla inte först på marknaden med en produkt. Tanken var att bilen skulle produceras i Teslas nya Berlin-fabrik, men det är inte klar förrän i oktober. I stället fick Tesla tänka om och börja importera Model Y från Kina för att inte bli frånåkta av de andra bilmärkena.
Model Y är aningen dyrare än konkurrenterna, accelererar mycket snabbare och har bara lite längre räckvidd. Kommer det att räcka för att Tesla ska göra succé den här gången också?
Varumärkesmätningar visar att Tesla är det hetaste märket bland elbilsköparna, så där ligger Elon Musks bil bra till. Bilen i sig då?
Inuti ser den ut som en större och bättre variant av Model 3, och det är inte det sämsta. Framsätena erbjuder en hög sittposition över samma avskalade förarmiljö som i Model 3. Kvalitetskänslan i interiören är riktigt bra och visst känns det här som en premiumbil.
Baksätet är bekvämt och mycket rymligt. Bagageutrymmet är enormt, det största jag sett på en bil på mycket länge. Anledningen är att det snart ska gå att få modellen sjusitsig. Taket kommer med ett stort panoramaglas som standard, dessutom utan båge som i Model 3.
Ännu har svenska journalister inte fått provköra, men bilen ska göra 0-100 km/h på fem sekunder och den som väljer dragkrok ska kunna dra 1600 kg.
Ja, den här bilmodellen kommer säkerligen att stå sig bra mot Volkswagen, Audi, Skoda, Hyundai och Kia. Det största frågetecknet är priset. Startpriset på 719 900 kronor är nästan 100 000 kronor mer än vad många konkurrenter begär, även om det är svårt att jämföra utrustningsnivån. Med lite extrautrustning landar det på 800 000 kronor. Det väl tilltagna priset kommer göra att det blir en öppen affär om vilken bil som ska vinna det elektriska suvsegmentet.
Jag måste kanske vänta lite på att trycka på beställningsknappen hos Tesla och hoppas på att det kommer en lite billigare instegsmodell nästa år… eller?
Fakta Tesla Model Y Long Range
Pris: Från 719 900 kr + leveransavgift på cirka 10 000 kr.
Drivlina: Dubbla motorer och fyrhjulsdrift.
Räckvidd: 507 km enligt WLTP.
Toppfart: 217 km/h.
Acceleration: 0-100 km/h på 5.0 sekunder.
Dragvikt: 1600 kg:
Mått: 4 775 mm lång x 1 850 mm bred x 1 600 mm hög.
Tjänstevikt: 2003 kg.
Fotnot: Den som själv vill kolla in Model Y har chansen från och med måndag 23 augusti. Då visas bilen i butikerna i Stockholm-Segeltorp, Göteborg och Malmö.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter