Svenska regeringen vill stoppa CO2-lättnaden för Europas biltillverkare. De kräver att reglerna som ger miljardböter behålls, kan Carup avslöja. Sverige kommer rösta nej nästa vecka i EU:s regeringskommitté Coreper.
EU är på väg att luckra upp de hårda utsläppsreglerna för nya bilar. Reglerna har börjat gälla redan i år och skulle ge miljardböter till biltillverkare som inte klarar de skärpta CO2-gränserna. Men Europas hårt pressade bilindustri vädjade om hjälp för att slippa betala 10-tals miljarder i utsläppsböter till EU. EU-kommissionen lyssnade och ett förslag ligger nu på bordet för att ge biltillverkarna tre år på sig för att uppfylla reglerna.
Nu kan Carup avslöja att svenska regeringen vill stoppa lättnaden som ska ge den krisdrabbade bilindustrin i Europa andrum. Regeringen har informerat svenska politiker om att de kommer att rösta nej till lättnaden i EU:s regeringskommitté. Frågan tas upp i Coreper, som är en EU-kommitté där alla EU-regeringar har en representant nästa vecka. Där förbereds frågan för att sedan klubbas igenom i EU-rådet den 27 maj.

De flesta EU-länder stödjer förslaget om lättnad för bilindustrin. För den krisdrabbade tyska bilindustrin är lättnaden en ödesfråga. Men enligt uppgifter vill den svenska regeringen behålla böterna då de faktiskt gynnar den svenska bilindustrin. Volvo Cars klarar redan EU:s skärpta utsläppsregler då de säljer fler laddhybrider och elbilar än de flesta andra biltillverkare.
När reglerna luckras upp förlorar Volvo mångmiljardbelopp på att de inte kan sälja lika många utsläppskrediter som de trodde till andra biltillverkare. För hårt pressade Volvo som hade räknat med att tjäna miljarder på att sälja utsläppskrediter är EU:s kommande beslut en hård smäll.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter