Sverige blir först i världen med en elmotorväg. En del av E20 kommer att byggas om så att ellastbilar och kanske elbilar kan laddas under körning.
– Vi tror att elektrifieringslösningen är vägen framåt för att minska koldioxidutsläppen i transportsektorn, säger Jan Pettersson, chef för strategisk utveckling på Trafikverket, till Euronews Next.
En av Sveriges mest trafikerade vägsträckor ska förvandlas till elväg. E20 mellan Hallsberg och Örebro blir världens första permanenta elmotorväg. Vägen får kontaktytor så att elbilar och ellastbilar kan laddas i farten, uppger Euronews och Trafikverket.
Projektet håller just nu på att upphandlas av Trafikverket och vägen ska byggas år 2025. Än så länge är det inte bestämt om det blir kontaktledningar i luften, en konduktiv skena eller ett induktivt system gömt i vägbanan.
Om det blir kontaktledningar i luften kan systemet bara användas av tunga fordon som lastbilar och bussar. Blir det ett konduktivt system i marken kan den användas av både bilar och lastbilar via en kontaktsticka som når rälsen.
Om det blir en induktionssystem så används gömd utrustning i vägbanan som trådlöst skickar elektricitet till en spole i elfordonen. Trafikverket har tidigare testat ett liknande system i Visby. Trafikverket har sedan tidigare även testat en laddskena för elfordon på en två kilometer lång sträcka på en liten väg mellan Arlanda och Rosersberg.
Enligt Trafikverket kan laddning vid körning göra att batteristorleken på elfordon kan reduceras med upp till 70 procent.
– Om du ska ha enbart stillastående laddning med full batterilösning för tunga fordon, kommer du att få fordon med en enorm mängd batterier som fordonen behöver bära, säger Jan Pettersson.
Det skulle räcka med att elektrifiera 25 procent av det större vägnätet för att systemet ska fungera effektivt, enligt en studie som gjort vid Chalmers Tekniska Högskola. Sverige planerar att bygga 300 mil elväg fram till 2045. Ett litet problem är att det än så länge knappt finns några fordon på marknaden som kan ta emot laddningen. Det finns dock utrustning som gör att både elbilar och lastbilar kan byggas om.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter