Ett exemplar av Mercedes designikon Pagoda som beskrivs som ett svenskt ”ladufynd” säljs nu på auktion. Det vackert patinerade skicket till trots – bilen kommer att kräva mycket arbete från köpare.
Mercedes Pagoda-modell har blivit ikonisk tack vare sin subtila och vackra design som fortfarande känns tidlös efter 60 år. Bilen togs fram i slutet av 50-talet för att ersätta de klassiska modellerna 190 SL och 300 SL, en nästan omöjlig uppgift.
Men projektledaren Karl Wilfert lyckades mot alla odds med hjälp av designern Paul Bracq. De slanka linjerna på hardtopen har gett modellen dess smeknamn Pagoda. Bilen fick en klassisk SL-front och eleganta Mercedes-linjer, resten är historia.
Nu säljs ett svensksålt exemplar av Mercedes designklassiker på nätauktionen Collecting Cars. Bilen beskrivs som ett ladufynd med tidigt chassinummer. Den sägs vara i ett ”försummat men återställbart skick.”
Den aktuella 230-modellen har den smidiga 2,3-literssexan med 150 hästkrafter med en fyrväxlad manuell låda. Bilen ska ha förvarats varmt sedan början på 90-talet, och inte ha startats sedan dess. Den ska ha lackerats om till ljusblått från sin originallack någon gång på 80-talet.
Mätaren står på 5603 mil, om den snurrat runt är inte klarlagt. För den som är renoveringskunnig kan det vara ett sällsynt tillfälle att komma över en renoveringar Pagoda till överkomligt pris.
Det kommer dock att krävas mycket arbete. Den ljusblå lacken beskrivs av säljaren som i allmänt dåligt skick och i behov av fullständig restaurering. Det finns områden med bubblor och rost på bilen.
Interiören är också i bedagat skick med hål och slitage på lädret. Men även en bedagad Pagoda har en sällsynt skönhet och det är lätt att ana bilens potential.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter