Svensken som köpte världens dyraste Bugatti

Bugattin gjorde sensation och var världens dyraste bil när svensken Hans Thulin ropade in den på auktion. Bilen sägs ha räddat fastighetsklipparen Hans Thulin från att bli bankrutt när hans imperium kollapsade 1990. Här är den otroliga historien om bilen som överlevde andra världskriget inmurad bakom en vägg. 

Visst finns det likheter mellan det glada 1920-talet och 2020-talet. Aldrig tidigare hade och har världen haft så många förmögna människor och förmögenheterna fördubblades på några få år. Då som nu var Bugatti den dyraste bilen du kunde köpa. Bugatti Royale Type 41 var det största och pampigaste på fyra hjul under 1920-talet. Den var mer än dubbelt så dyr som Rolls-Royce. Men när modellen skulle börja levereras i slutet av 1920-talet hade den ekonomiska krisen slagit till. Bara sex exemplar av Royale Type 41 byggde, men de dröjde fem år innan den första bilen såldes. 

Kylarmaskoten i form av en elefant i silver med fågelsnabel gjordes av Ettore Bugattis bror Rembrandt.  Bugatti Royale Type 41 hade en rak åttacylindrig motor på imposanta 12,8 liter, effekten var 275 hästkrafter, mer än i någon annan bil vid tiden. Motorn var så stark att den slog hastighetsrekord när den användes i ett franskt tåg. När andra världskriget bröt ut hade Ettore Bugatti fortfarande tre osålda Royale Type 41 ståendes. Nu hotades bilarna av den tyska invasionen, men bilgeniet fann på råd. Han murade han in dem bakom en vägg i familjens hem i franska Ermenonville.

När redan kom 1945 var bilarna inte särskilt åtråvärda längre, de kändes klumpiga och omoderna. Två av bilarna såldes till den amerikanska racerföraren Briggs Cunningham som fick den för två kylskåp och en liten summa pengar. Men Briggs Cunningham visste vad han köpt. 1987 sålde han den ena bilen på auktion till den svenske fastighetsklipparen Hans Thulin. Christie’s klubbade iväg den för 5,5 miljoner pund, motsvarande 220 miljoner kronor i dagens penningsvärde. 

Hans Thulin hade blivit mångmiljardär på några få år genom att köpa fastigheter, bokföra dem till ett högre värde och belåna dem. Sedan kunde även moderbolaget belåna fastigheten med fastighetsbolagets aktier som pant. Och i vissa fall fick Hans Thulin nya personliga lån med aktier som säkerhet. Operationen gjordes om och om igen. När Thulin ropade in Bugattin stod han på toppen av sin karriär. 1989 lät han generöst svenska allmänheten beskåda bilen när den ställdes ut på Tekniska museet i Stockholm.

Hjulen snurrade allt fortare och till slut brast bubblan. Hans Thulins fastighetsimperium kollapsade som ett korthus i början på 1990-talet när han inte längre hade råd med de ökade räntekostnaderna. Det sägs att Bugattin blev en del av hans räddning och att pengarna gömdes i skatteparadis. Han lyckades säja bilen för 15,7 miljoner dollar på en auktion i Las Vegas, vart pengarna tog vägen har aldrig kunnat spåras. Hans Thulin gick i personlig konkurs och lever idag i en lyxvilla i Rio de Janeiro, för några år sedan spårades han upp av tidningen Expressen.

Bugattin köptes till Japan och bodde i 10 år i ett underjordiskt garage i Tokyo. Strax efter millennieskiftet såldes den igen på auktion till Schweiz. Men den nye ägaren gjorde en långt sämre affär än Hans Thulin, priset på 10 miljoner dollar var en stor besvikelse. Vem som äger bilen idag är en väl förborgad hemlighet. Den brukar visas emellanåt i Schweiz. Bilen är idag den ända privatägda Bugatti Royale som finns, övriga fem exemplar ägs av museer. 
LÄS MER: